Faktaboks

Ludwig Meidner
Født
18. april 1884, Bernstadt, Schlesien (i dag Bierutów, Polen)
Død
14. maj 1966, Darmstadt, Vesttyskland
Ludwig Meidner
Ludwig Meidner fotograferet i 1933.
Ludwig Meidner
Af /Ritzau Scanpix.

Ludwig Meidner var en tysk maler, grafiker og forfatter. I modsætning til andre ekspressionistiske kunstnere, såsom kunstnerne omkring Die Brücke og Der Blaue Reiter blev Ludwig Meidner først genopdaget i slutningen af 1980'erne. Hans værker begyndte at få international opmærksomhed, og i dag betragtes han som en af de vigtigste repræsentanter for den såkaldte storby-ekspressionisme eller urban ekspressionisme.

Ludwig Meidners Apokalyptischen Landschaften, som han selv kaldte dem, betragtes som nøgleværker indenfor ekspressionismen. Han formåede desuden på intens og uovertruffen måde at fange ånden fra den ekspressionistiske æra i sine selvportrætter og ikke mindst portrætterne af samtidens kunstnere og intellektuelle.

Ludwig Meidners uddannelse og påvirkninger

Ludwig Meidner studerede fra 1903 til 1905 på Königliche Kunstschule i Breslau. I 1905 bosatte han sig i Berlin. Gennem et stipendium kunne han i 1906 tilbringe nogle måneder i Paris ved Académie Julian og Atelier Cormon. I Paris traf han blandt andre den italienske billedkunstner Amadeo Modigliani.

Meidners forbindelse til de intellektuelle kredse i Berlin

Tilbage i Berlin fik Ludwig Meidner de kommende år kontakt til mange billedkunstnere og til den litterære avantgarde. Det skete først og fremmest gennem den filosofisk-litterære forening Der Neue Club, en kimcelle for den litterære ekspressionisme, der eksisterede i årene fra 1909 til 1914. Initiativtagerne var digteren Jacob van Hoddis (1887-1942), den politiske publicist og aktivist Kurt Hiller (1885-1972) og digterne Ferdinand Hardekopf (1876-1954) og Georg Heym.

Nogle af klubbens sammenkomster gik under navnet Neopathetisches Cabaret ('Nypatetisk kabaret'), der fandt sted i forskellige lokaliteter i Berlin. Således blev kredsen støttet med omtale i de førende tidsskrifter, Herwarth Waldens Der Sturm og Franz Pfemferts (1879-1954) Die Aktion.

Blandt deltagere og tilskuere hørtes og sås blandt andre digteren Else Lasker-Schüler, filosoffen Salomon Friedländer (1871-1946) og forfatteren og kunsthistorikeren Carl Einstein (1885-1940). Kunstnergruppen Die Brücke havde også tætte forbindelser til kredsen og tegnede blandt andet dens logo.

Meidner skabte et enestående tidsdokument ved den omfattende række af tegninger, han udførte af disse nøglepersoner i Berlinermiljøet før 1. Verdenskrig.

Kunstnergruppen Die Pathetiker

I 1911 grundlagde Ludwig Meidner sammen med billedkunstnerne Richard Janthur (1883-1956) og Jakob Steinhardt (1887-1968) kunstnergruppen Die Pathetiker. I november 1912 udstillede gruppen første gang i Herwarth Waldens Der Sturm Galerie, der ligeledes i 1912 udstillede de italienske futurister.

De apokalyptiske landskaber

I årene fra 1912 til 1916 skabte Ludwig Meidner omkring tyve værker indenfor temaet Apokalytische Landschaften, de apokalyptiske bylandskaber. Apokalypse, krig, revolution og fantasier om katastrofer og undergang var faste ingredienser i storbyekspressionismen på dette tidspunkt, hvilket ligeledes kan iagttages hos andre billedkunstnere og forfattere. Stilmæssigt var disse apokalyptiske landskabsvisioner utænkelige uden Meidners kendskab til det futuristiske manifest og de italienske futuristers værker. Desuden var han formmæssigt under indflydelse af den franske kunstner Robert Delaunay, som han traf i 1913. Alt dette kan aflæses i udtryk og form i de apokalyptiske værker, hans gade- og cafébilleder og hans portrætter.

Ophold i Dresden og udgivelse af grafiske mappeværker

I 1914 arbejdede Meidner i en periode i Dresden med udgivelsen af et tidsskrift for øje. Samme år udkom hans grafiske mappeværker Krieg ('Krig') og Strassen und Cafes ('Gader og caféer'). Meidner blev i Dresden til slutningen af 1914 og tog derefter tilbage til Berlin, hvor han fik intensiv kontakt til de litterære kredse omkring tidsskriftet Die Aktion. Samme år fik han nærmere omgang med maleren Conrad Felixmüller, som han havde truffet i Dresden.

Krigstjeneste, nye aktiviteter og afstandtagen fra den patetiske ekspressionisme

Under 1. Verdenskrig gjorde Ludwig Meidner fra 1916 tjeneste som tolk i en krigsfangelejr. Under krigen arbejdede han med litterære tekster, og i 1918 udkom hans prosaværk Im Nacken das Sternemeer ('Havet af stjerner bagved') med egne tegninger og i 1920 udkom Septemberschrei ('Septemberskrig') med fjorten egenhændige litografier.

I årene fra 1920 til 1923 havde Meidner flere separatudstillinger, men fra 1923 lagde han mere og mere afstand til sin voldsomme og patetiske ekspressionistiske fase. Interessant er hans samarbejde med filmskaberen Karl Grune (1890-1962), for hvem Meidner udførte kulisseudkast til filmen Die Strasse ('Gaden'). Indtil begyndelsen af 1920'erne udførte han desuden sine talrige portrætter af tidens intellektuelle, for derefter at arbejde med lyrik, prosa og avisartikler.

Jødedom og eksil

Ludwig Meidner var af jødisk slægt, og fra 1915 tilnærmede han sig sin jødiske herkomst og tradition. I første omgang gennem studier af den jødiske hasidisme, for så endegyldigt i 1924 at konvertere til jødedommen.

For at komme bort fra det tiltagende antisemitiske tryk i Berlin rejste han med sin familie til Köln i 1935 for at give tegneundervisning på en jødisk skole. Samme år blev hans værker erklæret for entartet, og i 1938 blev 84 af hans værker i offentlige samlinger beslaglagt. I 1939 drog han i eksil i Storbritannien, hvor han levede under kummerlige forhold i London.

Tilbage i Tyskland

I 1953 rejste Ludwig Meidner tilbage til Tyskland. I 1959 havde han sin første separatudstilling i Städtisches Museum i Wiesbaden. I 1964 tildeltes han Grosses Bundesverdienstkreuz, og han blev optaget som medlem af af Akademie der Künste i Vestberlin. Han døde i 1966 i Darmstadt.

I 1994 stiftedes Ludwig-Meidner-Archiv i Jüdisches Museum i Frankfurt am Main.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig