Faktaboks

Arthur Köpcke

Addi Köpcke

Født
26. november 1928, Hamburg, Tyskland
Død
20. oktober 1977, København

Arthur Köpcke var en tysk-dansk billedkunstner. Den autodidakte Arthur Köpcke, der bosatte sig i Danmark 1958, blev en af de mest markante repræsentanter for den internationale Fluxusbevægelse i dansk kunst.

Sammen med sin danskfødte hustru, Aase (Tut) Larsen (1923-2002), åbnede han i København 1958 det legendariske Galerie Köpcke, der blev et brohoved for avantgardekunsten; her introducerede Köpcke kunstnere som Daniel Spoerri, Piero Manzoni og Niki de Saint-Phalle i Danmark. Men han drev ikke blot galleri; han var først og fremmest kunstner.

Arthur Köpckes talrige fantasifulde assemblager vidner bl.a. om hans blik for de æstetiske værdier i forbrugersamfundets skrot, fx Landlyst (1965, Louisiana), der er navngivet efter den havekoloni, hvor han boede en lang periode.

I overensstemmelse med Fluxusbevægelsens strategier yndede Köpcke tilfældighedsmetoder i den kunstneriske skabelsesproces og opfordrede gerne beskueren til at være medvirkende. Hyppigt indgår opfordringen "fill with own imagination" i hans tegneserieagtige rebusbilleder og i de rent konceptuelle værker, hvor sproget er et bærende element.

Ofte fremstår hans værk som en hybrid mellem det sproglige og det visuelle udtryk. Köpcke deltog aktivt i en række Fluxusaktioner, bl.a. i Nikolaj Kirke 1962, og hans kunst- og livsfilosofi præsenteres af ham selv i portrætfilmen En cigarets tid (1969).

Arthur Köpcke var medlem af Majudstillingen fra 1960 til 1968 og gæsteprofessor på Kunstakademiet i København 1973.

1983 stiftedes Arthur Köpckes Mindefond, der årlig uddeler et legat til en betydelig, eksperimenterende kunstner.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig