Søgeteksten jørgen haugen sørensen er blevet fremhævet i artiklen. Klik her, hvis du ønsker at fjerne søgeteksten fra artiklen.

Jørgen Haugen Sørensen

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Jørgen Haugen Sørensen De kantede bærer, de glatte glider; udført i granit, 1984. Samspillet mellem de ru og de glatpolerede stenflader karakteriserer flere af Haugen Sørensens arbejder. Denne skulptur, bekostet af Københavns Kommune og Statens Kunstfond, er placeret på den stærkt befærdede Nørrebrogade i København op ad muren, der omkranser Assistens Kirkegård.

Jørgen Haugen Sørensen, f. 3.10.1934, dansk billedhugger; bror til Arne Haugen Sørensen. Som autodidakt kunstner debuterede Jørgen Haugen Sørensen Charlottenborg og KE (Kunstnernes Efterårsudstilling) 1954 og udstillede som medlem af Decembristerne 1956-75 og af Grønningen 1978-88.

Jørgen Haugen Sørensen arbejdede først med dyre- og menneskeskildringer. Derefter fulgte en række Slagtescener og andre bronzefigurer med organiske former, inspireret af bl.a. slagtede dyrs indvolde, som efterhånden blev løsrevet fra det naturalistiske, fx Dunkedyret (1961, Louisiana).

I løbet af 1960'erne eksperimenterede han med installationsagtige grupper af objekter som En bunke med tilskuere (bemalet glasfiber, 1971, Statens Museum for Kunst), og han lavede flere film s.m. fotografen Gregers Nielsen.

Derefter begyndte Haugen Sørensen at arbejde med sten og bosatte sig i 1975 ved marmorbruddene i Pietrasanta i Italien. I de følgende år udførte han en række skulpturer, hvor marmor i forskellige farver og sorter er kombineret, fx Den grønne pæl (1977, Birkerød), samtidig med at skulpturerne bygges op af flere dele med varieret forarbejdning, nogle glatte, andre ru.

Jørgen Haugen Sørensen har udført mange udsmykninger både i Danmark og i udlandet. De kan ofte opfattes som et angreb på den arkitektur, de er knyttet til; således synes en tungelignende form at gennembryde muren ved Danmarks Journalisthøjskole i Århus (1971-73). Denne bløde, organiske form er et karakteristisk element i mange af hans skulpturer, fx For glat til korset (1977, Glyptoteket), skulpturerne foran Københavns Universitet på Amager (1979) og De kantede bær' de glatte glidere (1984) ved muren omkring Assistens Kirkegård i København.

Ligesom i Huset der slikker solskin (travertin, 1980, Det Danske Institut i Rom) har han her anvendt geometrisk prægede former i kontrast til det organiske.

I 1990'erne har Jørgen Haugen Sørensen udført en række store, monokrome granitskulpturer, fx Vulgær Ophobning (1990-91, Karup Lufthavn). Han har arbejdet med en grå granit fra det portugisiske stenbrud Granitos de Maceira, fx i Huset der regner på Sankt Hans Torv i København (1992-93), der ligesom tre skulpturer til Lunds universitet (1994) består af kantede former med rå brudflader.

Glatslebne og polerede flader præger til gengæld den over 7 m høje granitskulptur Kolossen, der i 2011 blev opstillet i Kastrup Strandpark på Amager.

Jørgen Haugen Sørensen modtog Eckersbergs Medalje i 1969, Thorvaldsens Medalje i 1979.

Vind tre bøger i Den Store Danskes quiz.

Gå til quiz.

Læs også om Jørgen Haugen Sørensen i Dansk Biografisk Leksikon.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

© Dette billede må du ...

Jørgen Haugen Sørensen. Sankt Hans Torv på Nørrebro i København blev i 1993 omlagt efter planer af Sven-Ingvar Andersson og Henrik Pøhlsgaard, og på pladsen rejstes Haugen Sørensens Huset der regner, udført i grå portugisisk granit. Vandstrålerne springer op mellem brostenene i den lave fordybning af pladsen, hvor der dannes en lille sø omkring skulpturen.

© Dette billede må du ...

Jørgen Haugen Sørensen De kantede bærer, de glatte glider; udført i granit, 1984. Samspillet mellem de ru og de glatpolerede stenflader karakteriserer flere af Haugen Sørensens arbejder. Denne skulptur, bekostet af Københavns Kommune og Statens Kunstfond, er placeret på den stærkt befærdede Nørrebrogade i København op ad muren, der omkranser Assistens Kirkegård.

Viser 2 af 2 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
20/01/2014
Oprindelig forfatter
LeOl
02/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki