Faktaboks

John Kørner
Født
9. februar 1967, Aarhus
"Anders ved floden". Maleri af John Kørner

I 2008 blev John Kørners 16 krigsmotiver udstillet i Carlsbergs gamle tappehal, Tap E, i København i forbindelse med U-Turn. Hver billede er navngivet efter en af de danske soldater, der omkom i Afghanistan. Her ses maleriet Anders ved floden, opkaldt efter Anders Bjørn Storgaard.

"Anders ved floden". Maleri af John Kørner
Af /Ritzau Scanpix.

John Kørner er en dansk billedkunstner. Han er især kendt for sine malerier, hvor farverne gul og lilla og en særlig vandig maleteknik går igen. Han arbejder desuden med keramik, grafik, installation, arkitektur, video, glas og teater og har illustreret flere bøger, bl.a. Knud Romers ABC (2014).

John Kørner arbejder ofte med samfundsaktuelle problematikker, fx Danmarks krigsdeltagelse i Afghanistan (16 Dead Danish Problems In Afghanistan, U-Turn 2008), trafficking (Kvinder til salg, Arbejdermuseet 2011) eller mediernes måde at skabe nyheder på (Breaking på udstillingen Work it out, KUNSTEN 2021-2022).

John Kørner er uddannet på Kunstakademiet i 1992-1998. I slutningen af 1990'erne var han med til at stifte Kørners Kontor, der udfordrede de traditionelle måder at skabe og udstille kunst på. Han er desuden kendt for sin udsmykning af kronprinseparrets bolig i Frederik 8.s PalæAmalienborg.

Baggrund og inspiration

John Kørner opfatter billedkunsten som et sprog eller et redskab, som han kan bruge til at kommunikere noget med, der ikke kommer frem i en almindelig samtale. Han har ofte henvist til sine værker som problemer og er optaget af at konstruere noget, der kan belyse eller løse et problem, men ikke nødvendigvis på den måde, publikum forventer.

Derudover er John Kørner optaget af de rammer, kunstværker opleves i. På udstillingen Fanget/Caught (HEART, 2013) havde han derfor spærret nogle af sine malerier inde i en fængselscelle som en kommentar til, hvordan vi som publikum kan føle os fanget i museernes og galleriernes måder at vise og formidle kunst på. Kørner har også arbejdet meget aktivt med at vise kunst andre steder, fx lavede han sammen med Kørners Kontor flere udstillinger af kunstværker i det offentlige rum (Street Sharks, 1999; Standardrum, 2001).

John Kørner er oprindeligt uddannet tømrer. Han har ved flere lejligheder forholdt sig aktivt og kritisk til byggeri, arkitektur og byplanlægning, bl.a. med udstillingen Understanding the Impact of Architechture (Dansk Arkitektur Center 2021-2022), der omhandlede vores måder at bygge boliger på og den betydning, en boligs udformning har for dens beboere.

John Kørners teknikker

I sine malerier kombinerer John Kørner ofte flere forskellige teknikker: Nogle områder af maleriet maler han med en vådt-i-vådt-teknik, hvor maleriets lærred gøres vådt, og farverne påføres med en meget våd pensel, så farverne løber ud. Som regel ligger lærredet på gulvet, mens John Kørner maler med den våde pensel, men i nogle tilfælde lader han lærredet stå oprejst, så malingen løber nedad i striber. Andre områder af maleriet forbliver tørt, og Kørner maler sine figurer med akrylmaling direkte på det tørre, hvide lærred, så farven i stedet bliver meget koncentreret. Derfor fremstår hans malerier ofte meget klare i farverne, med store hvide områder og meget luft mellem de enkelte figurer.

Udstillinger og udsmykninger

John Kørner på Aros

Fra John Kørners udstilling i 2006 på Aros i Aarhus.

John Kørner på Aros
Af /Ritzau Scanpix.

John Kørner har medvirket på en lang række gruppeudstillinger i både Danmark, England, Finland, Frankrig, Norge, Schweiz, Sverige, Tyskland og USA. Flere af dem tematiserer maleriet som samtidskunst, bl.a. Malerhjerne! Ungt dansk maleri (ARKEN 2006) og Cool, Calm and Collected (ARoS 2017). Han har desuden haft flere soloudstillinger med et politisk eller samfundskritisk afsæt, bl.a. The Greenland Problem (HEART 2004) og War Problems (Victoria Miro Gallery, London 2008).

John Kørner har skabt en række offentlige udsmykninger. Mest kendt er maleriet Afghanistan i forgemakket til taffelsalen i Frederik 8.'s Palæ (2009-2010). Maleriet forestiller to soldater, der bliver ofre for en eksplosion, og det lægger sig dermed i forlængelse af en gammel tradition for at skildre vigtige historiske begivenheder, eksempelvis krige, i kongehusets boliger.

Derudover har John Kørner bl.a. udsmykket Skuespilhuset i København (Kørner Lounge 2007-2008) og skabt en altertavle til Østerhåb Kirke (2011). Hans installation Produzione (2011) kan besøges i Skovsnogen ved Herning.

Samlinger og udmærkelser

John Kørner er repræsenteret på en række museer i ind-og udland, bl.a. Statens Museum for Kunst, ARKEN og ARoS i Danmark samt på museer og i privatsamlinger i Belgien, England, Finland, Frankrig, Sverige, USA og Østrig.

I 2003 modtog John Kørner et 3-årigt arbejdslegat fra Statens Kunstfond og i 2012 Eckersbergs Medalje. Han har desuden modtaget en række andre danske kunstpriser og har fået tildelt Carnegie Art Award fire gange (i 2000, 2002, 2003 og 2008).

John Kørner har gennem sin karriere varetaget flere bestyrelsesposter og var i 2020-2022 formand for Charlottenborg Fonden.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig