Faktaboks

Ulla Diedrichsen
Født
19. november 1950, Esbjerg

Ulla Diedrichsen er en dansk samtidskunstner med rod i den internationale konceptkunst og den europæiske retning, Spurensicherung. Hun har udgangspunkt i maleriet, men blev tidligt en af pionererne inden for dansk fotobaseret kunst og samtidsbaserede medier. Dette viser hun i sine tematiske udstillinger indeholdende både maleri, tegning, objektkunst, film og fotografi. Ulla Diedrichsen udstillede allerede i 1970'erne fotografiske installationer og environments og har modtaget flere priser herfor.

I 1980'erne blev hun af Polaroid udvalgt til at eksperimentere med instant fotografi og blev den første dansker kunstner optaget i The International Polaroid Collection, Boston, USA sammen med kunstnere som Helmut Newton, Ansel Adams, Chuck Close og Andy Warhol. Som sidstnævnte fik også hun mulighed for også at udvikle Polaroids 50/60-format. Resultatet heraf indgår i flere europæiske museers samlinger, bl.a. Kunstmuseum Brandts, Museum der Moderne, Salzburg, Victoria and Albert Museum, London. Kendt er også hendes Polaroidserie ”Shootings from The Factory” optaget i 1986 og 1987 på Andy Warhols Factory i New York.

I 1990'erne var Diedrichsen en af de første billedkunstnere, der arbejdede med integration mellem kunst og arkitektur, hvilket tog form af 10 offentlige danske bygninger, bl.a. Fredericia Politigård og Skanderborg Sundhedscenter. Hendes samarbejde med anerkendte arkitekter resulterede i en række foredrag, endvidere forelæsninger qua hendes eksterne lektorat ved Kunsthistorisk Institut (1984-1998) på Aarhus Universitet.

Sideløbende med Ulla Diedrichsens omfattende udstillingsvirksomhed, bl.a. som den første kvindelige danske kunstner med solo og retrospektiv udstilling på ARoS Kunstmuseum, har hun samarbejdet med en række internationale forfattere, bl.a. den dadaistiske Wiener-lyriker Friederike Mayröcker, feministikonet Erica Jong og kvindeforskeren Karin Wieland fra Berlin. Tilbagevendende undersøgelser i Diedrichsens værk er af eksistentiel karakter, som udfordrer etablerede forestillinger om identitet og adfærd. Hun er voyeur og viser, hvorfor vi gør, som vi gør, hvilket i særlig grad kommer frem i hendes fotoserier og tekster, bl.a. i udstillingerne og bøgerne BeautiFULL – my Combine Side på KØN – Gender Museum Denmark og Jeg-var-her, Skriftbilleder, Ribe Kunstmuseum.

Udover den billedkunstneriske praksis og de arkitekturintegrerede projekter har hun kurateret adskillige udstillinger, deltaget i en lang række TV- og radioudsendelser, lavet film og bidraget til bogudgivelser om sit mangesidede værk. Diedrichsen arbejder internationalt, har udstillet og er repræsenteret på kunstmuseer og samlinger både i Danmark og i udlandet. Om hendes værk er der udgivet flere bøger og publikationer. Hun er optaget i Literaturarchiv Salzburg og Institut für Moderne Kunst, Nürnberg.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig