Wilhelm Freddie

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.
 Wilhelm Freddie, Selvportræt; maleri, 1938. Privateje.

Wilhelm Freddie, Selvportræt; maleri, 1938. Privateje.

Wilhelm Freddie, Wilhelm Frederik Christian Freddie, 1909-1995, dansk billedkunstner. Wilhelm Freddie var den kendteste og mest konsekvente repræsentant for surrealismen i Danmark. Han var overvejende autodidakt og malede allerede som dreng.

I 1929 debuterede Wilhelm Freddie på Kunstnernes Efterårsudstilling med naturalistiske malerier, men blev samme år opmærksom på den franske surrealisme, der kom til at præge ham for livet. Sammen med bl.a. Harry Carlsson (1891-1968) og Vilhelm Bjerke Petersen afholdt han i løbet af 1930'erne adskillige surrealistiske udstillinger. Hans malerier og objekter fra denne tid vakte stor opsigt pga. deres ofte utilslørede fremstillinger af det seksuelle.

I 1937 konfiskeredes tre af hans arbejder, bl.a. maleriet Psykofotografisk fænomen: verdenskrigens faldne og objektet Sex-paralysappeal (begge 1936), af politiet, og han blev dømt for pornografi. Gentagelser af værkerne, udstillet 1961, blev ligeledes beslaglagt. Ved en fornyet retssag i 1963 blev han dog frikendt, og værkerne leveredes tilbage under stor opsigt; de to nævnte findes i dag på hhv. Silkeborg Kunstmuseum og Nordjyllands Kunstmuseum, Freddies gentagelse af den sidste på Moderna Museet i Stockholm.

Denne og andre kunstneriske konfrontationer med myndighederne gav Freddie provokatørens ry i offentligheden og overskyggede i nogen grad, at han var en seriøst arbejdende surrealist. I 1930'erne arbejdede han under påvirkning fra Salvador Dalís idé om et "psykofotografisk" maleri, der fremstillede drømmeagtige hændelser i det ubevidste. I 1944 flygtede Freddie til Sverige, hvor han var bosat indtil 1950.

I 1947 deltog han i en international surrealistudstilling i Paris, der blev afgørende for hans fremtidige arbejde. Først fulgte hvad han kaldte sin "esoteriske periode" (1947-ca. 1954), hvorunder han også s.m. filminstruktøren Jørgen Roos skabte kortfilmene Det definitive afslag på anmodningen om et kys (1949) og Spiste horisonter (1950). Kort herefter forlod Wilhelm Freddie delvis de surrealistiske idéer og udviklede et mere selvstændigt, ofte ekspressivt maleri, hvis hovedværk er udsmykningen på Egholmskolen i Vallensbæk (1972).

I 1970 tildeltes Freddie Thorvaldsens Medalje, og han var 1973-79 professor ved Kunstakademiet i København. Foruden malerier og objekter udførte han også et stort antal grafiske blade i forskellige teknikker og leverede udkast til flere gavludsmykninger.

Læs også om Wilhelm Freddie i Dansk Biografisk Leksikon.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.
Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
26/10/2013
Oprindelig forfatter
RLaes
30/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki