• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Arnold Böcklin

Oprindelig forfatter VSkov Seneste forfatter Redaktionen

Arnold Böcklin. Selvportræt med Døden som spillemand; maleri, 1872.

Arnold Böcklin. Selvportræt med Døden som spillemand; maleri, 1872.

Arnold Böcklin, 1827-1901, schweizisk maler. Arnold Böcklin blev uddannet 1841-47 på kunstakademiet i Düsseldorf hos bl.a. den tyske landskabsmaler Johann Wilhelm Schirmer (1807-63).

Bortset fra ophold i Tyskland og Schweiz tilbragte Böcklin størstedelen af sit liv i Italien. Hans maleri prægedes tidligt af Schirmers undervisning i den klassicistiske landskabstradition, og en forkærlighed for antikken og mytologien blev en dominerende faktor i hans kunst.

Böcklin kombinerede det italienske middelhavslandskab med mytologiske og metafysiske figurer; nymfer og satyrer optræder i Pan i sivene (1857, Neue Pinakothek, München), havvæsener ses i Triton og nereide (1873-74, Schack-Galerie, München), monumentale, fantasifulde landskaber, karakteriseret af en stor dekorativ virkning, skarpe konturer og en kraftig og lysende kolorit.

Arnold Böcklin malede flere versioner af motivet De dødes ø  (Toteninsel). Dette billede fra 1883 findes på Nationalgalerie i Berlin. Den hvidklædte død sejles over til klippeøen, ganske som Charon, der ifølge den græske myte færger de dødes skygger over floden Acheron til Hades. En kopi af en anden version af De dødes ø danner bagtæppe i slutscenen af August Strindbergs kammerspil Spøgelsessonaten (1907), ligesom Strindberg samme år lod maleren Carl Kylberg kopiere Böcklins Livets ø og De dødes ø til ophængning i sit Intima teatern i Stockholm.

Arnold Böcklin malede flere versioner af motivet De dødes ø (Toteninsel). Dette billede fra 1883 findes på Nationalgalerie i Berlin. Den hvidklædte død sejles over til klippeøen, ganske som Charon, der ifølge den græske myte færger de dødes skygger over floden Acheron til Hades. En kopi af en anden version af De dødes ø danner bagtæppe i slutscenen af August Strindbergs kammerspil Spøgelsessonaten (1907), ligesom Strindberg samme år lod maleren Carl Kylberg kopiere Böcklins Livets ø og De dødes ø til ophængning i sit Intima teatern i Stockholm.

Fra ca. 1870 blev Böcklins formsprog mørkere, mere mystisk og melankolsk, med ensomheden som et gennemgående motiv. I et af hans kendteste værker, De dødes ø, fra 1880 malet i fem versioner (bl.a. en i Kunstmuseum Basel), symboliseres menneskets forgængelighed over for havets og himlens uendelighed.

Arnold Böcklin blev en indflydelsesrig kunstner i den tysktalende del af verden og fik mange efterfølgere blandt de tyske symbolister.

Quiz
Hvilken abe er ikke en menneskeabe?

1: bavian
2: bonobo
3: chimpanse

    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. Arnold Böcklin Marker den cirkel
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik
  • Ekspert

    UrsFu