Faktaboks

Aubrey Beardsley
Født
1872
Død
1898

Aubrey Beardsley. Illustration til Oscar Wildes skuespil Salome (1894). Salome griber om Johannes Døberens afhuggede hoved og udbryder: Jeg har kysset din mund, Iokanaan, jeg har kysset din mund.

.

Aubrey Beardsleys Salome (1894) midt imellem vildskaben (hulemennesket t.v.) og civilisationen (adelsmanden t.h.). Hendes sammenfoldede vifte peger på hendes eksistentielle valg, mens billedet i dets helhed for os som betragtere illuderer ukompliceret grafisk æstetik. Tekst: Poul Steen Larsen.

.
Licens: Brukerspesifisert

Aubrey Beardsley, 1872-1898, britisk tegner og illustrator. Aubrey Beardsley udviklede allerede fra femårsalderen, stort set på egen hånd, sine kunstneriske evner. Ved sin tidlige død af tuberkulose havde han en omfangsrig produktion bag sig, og han havde nået at gøre sig gældende som en af jugendstilens mest indflydelsesrige tegnere.

Aubrey Beardsleys første store opgave var illustrationer og dekorationstegninger til middelalderforfatteren Thomas Malorys version af Arthursagnet (1893-94). Efter dette gennembrud tegnede han de opsigtsvækkende illustrationer til Oscar Wildes skuespil Salome (1894), der forargede det victorianske britiske borgerskab. Samme år blev han redaktør ved det ansete tidsskrift The Yellow Book, og i 1896 var han med til at grundlægge tidsskriftet The Savoy, hvortil han leverede både tegninger og tekst.

Aubrey Beardsley blev kendt for sine skarpe, satiriske og bizarre, næsten dekadente tegninger, der ofte havde et både raffineret og meget direkte erotisk præg. Illustrationerne til hans egen parafrase over Tannhäuser, Under the Hill (offentliggjort i The Savoy 1896), blev anset for at være pornografiske.

Med udgangspunkt i prærafaelitternes formsprog og inspireret af både japanske træsnit og græske vasemalerier, senere af 1700-tallets franske kunst, udviklede han sin karakteristiske tegnestil. Den er præget af forenklet komposition, raffineret kontrastering af sort og hvidt og en elegant og arabeskagtig linjeføring.

Aubrey Beardsley konverterede i 1897 til katolicismen; han tog derefter afstand fra sine erotiske billeder, der nu forekom ham obskøne.

Læs mere om billedkunst i Storbritannien.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig