• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Fernand Léger

Oprindelig forfatter FTF Seneste forfatter Redaktionen

Fernand Léger, 1881-1955, fransk billedkunstner. Léger var en af kubismens store pionerskikkelser i årene op til 1. Verdenskrig. I 1909 sluttede han sig til Picassos og Braques analytiske kubisme, og han udviklede snart sin egen variant, der bl.a. var kendetegnet ved brugen af klare spektralfarver, fx Trappen (1914, Moderna Museet, Stockholm). I stadig tiltagende grad formgav han sine billeder, så de kom til at ligne maskindele i mekanisk bevægelse. Hans stil er siden blevet betegnet som tubisme (pga. de cylindriske former) eller som maskinkubisme. Et karakteristisk eksempel er Skiverne (1918, Musée d'art moderne de la ville de Paris).

I 1920'erne blev hans billeder generelt mere figurative, og formen fik et klassiciserende tilsnit, fx Kvinde med vase (1924, Statens Museum for Kunst). I 1930'erne anvendte han mere organiske former, og så sent som i 1950'erne fornyede han sit formsprog ved at lade sort konturerede figurer og nonfigurative farveflader overlappe hinanden i et ejendommeligt mod- og samspil. Et berømt eksempel er Den store parade (1954, Guggenheim Museum, New York).

Léger var primært maler, men eksperimenterede i perioder på andre felter, bl.a. som filmkunstner med Ballet mécanique (1924, Den mekaniske ballet). På sine ældre dage var han tillige produktiv som skulptør, og han grundlagde i 1949 i Biot et keramisk værksted, der efter hans død blev omdannet til museum for hans kunst. Fra 1924 til sin død drev han egen kunstskole i Paris, som tiltrak elever fra mange lande, deriblandt danskerne Franciska Clausen, Helge Refn, Rita Kernn-Larsen og Asger Jorn.