Georges Seurat

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Georges Seurat, 2.12.1859-29.3.1891, fransk maler, neoimpressionismens grundlægger og denne kunstretnings betydeligste eksponent.

Allerede i sine tidlige ungdomsår, da Georges Seurat fulgte undervisningen i en lokal kunstskole, læste han med begejstring kunstteoretikeren Charles Blancs bog Grammaire des art du dessin (1867), hvis hovedpointe er, at al form- og farvebehandling i kunsten er baseret på klart definerbare lovmæssigheder, der kan læres. Denne tankegang fik afgørende betydning for Seurats udvikling.

1878-80 studerede Georges Seurat på École des beaux-arts i Paris, og den akademiske klassicismes formlære satte blivende præg på den unge kunstner. Sideløbende studerede han den metodiske farvebrug i Eugène Delacroix' malerier og fordybede sig i farveteoretiske skrifter af bl.a. kemikeren Michel-Eugène Chevreul. Alt dette bestyrkede ham i at fastlægge en egen form- og farvelære, baseret på fuldstændig regelbunden systematik.

I løbet af en årrække nåede han til afklaring af en sådan systematik under betegnelsen divisionisme, der refererer til den impressionistiske farvedeling som sit grundprincip. Seurats bestræbelser fik snart tilslutning fra andre kunstnere, bl.a. Paul Signac, og udviklede sig til en egentlig kunstretning under betegnelsen pointillisme eller neoimpressionisme.

Seurat debuterede på Salonen i Paris i1883 med en portrættegning af sin ven, maleren Edmond François Aman-Jean (1860-1936) (1882, The Metropolitan Museum of Art, New York). Året efter afviste Salonen hans store oliemaleri Badende ved Asnières (1883-84, National Gallery, London), der i stedet samme år blev udstillet på den af bl.a. Seurat nystiftede Salon des Indépendants.

1884-86 udførte Seurat sit første fuldt gennemarbejdede pointillistiske værk, det monumentale maleri En søndag eftermiddag på La Grande Jatte (Art Institute of Chicago), der blev vist på den sidste impressionistudstilling i 1886. Frem til sin død malede Seurat en række pointillistiske værker, bl.a. Modellerne (1886-88, Barnes Foundation, Merion, Pennsylvania).

Foruden malerier lavede Georges Seurat også blyantstegninger, der udmærker sig ved en egen lyrisk følsomhed i de sort-hvide gradationer, fx Siddende dreng med stråhat (1881-83, Yale University Art Gallery).

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.
Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
Redaktionen
26/07/2013
Marie-Louise Hammer
26/07/2013
Redaktionen
29/03/2012
Ekspert
MBech
Oprindelig forfatter
FTF
02/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki