Faktaboks

Henri Matisse

Henri-Émile-Benoît Matisse

Født
31. december 1869, La Cateau-Cambrèsis, Frankrig
Død
3. november 1954, Nice, Frankrig
Henri Matisse
Henri Matisse fotograferet i 1947 med nogle af sine malerier i baggrunden.
Henri Matisse
Af /Ritzau Scanpix.

Henri Matisse var en fransk maler, papirkunstner og billedhugger. Han er en af 1900-tallets betydeligste og mest indflydelsesrige kunstnere.

Matisse lagde afgørende vægt på at skabe en kunst, der var livsbekræftende, dvs. præget af opløftende skønhed og helt uden dystert eller nedslående indhold. Udtryksfulde former og stærke, harmoniske farver blev kendetegnende for de værker, hvormed han som den ledende skikkelse i en gruppe af kunstnere i 1905 grundlagde en af sin tids toneangivende kunstretninger, kaldet fauvismen.

Matisse var af natur en inkarneret livsnyder, hvilket i stort og småt blev bestemmende for hans kunstneriske motivvalg og formgivning. Med intens sanselig indlevelse malede han forførende dejlige kvinder, smukt arrangerede opstillinger med frugter, blomster eller akvarieglas med guldfisk, stående på duge med farverige mønstre. Eller han malede orientalske dekorationer, overdådigt anrettede spiseborde og alskens anden luksus.

Ved siden af sin dominerende indsats i malerkunsten var Matisse tillige en mesterlig tegner og grafiker. Hans udfoldelse som papirkunstner omfattede også en række meget markante collager af papirklip. Endelig skal det nævnes, at han var en fremragende skulptør.

Kunstneruddannelsen i Paris

Henri Matisse voksede op i den lille by Bohain-en-Vermandois i Picardiet, hvor hans far drev en kombineret isenkram- og kornforretning, mens hans kreativt begavede mor bl.a. lavede skulpturelt formgivne hatte, dyrkede porcelænsmaleriet og interesserede sig for kunst.

Undervisning hos Gustave Moreau

Sønnen fik i 1891 forældrenes tilsagn om økonomisk støtte til en kunstnerisk uddannelse i Paris på kunstakademiet L'École des Beaux-Arts. Matisse fik forberedende undervisning hos den navnkundige maler Adolphe-William Bouguereau og videreuddannede sig hos den nyansatte akademiprofessor Gustave Moreau.

Med al sin visionære fantastik kunne Moreaus kunst betegnes som symbolisme, dvs. som tilhørende en af tidens nyskabende tendenser. Moreau var en storartet pædagog. I stedet for at presse sine elever til at overtage hans egen arbejdsmetode og kunstneriske stil, opmuntrede han dem til at finde deres egen vej, dels ved at studere de gamle mestre på Louvre, dels ved at tegne skitser af livet i byens gader. Moreaus frie og individuelle undervisning blev afgørende for Matisse, og livet igennem omtalte han Moreau med dyb taknemmelighed.

Mødet med andre kunstnere

Gennem Moreau knyttede Matisse venskab med en række andre elever, som skulle blive hans kampfæller i den gruppe, der nogle år senere skabte kunstretningen: fauvismen. Det var folk som Albert Marquet, der blev en særlig nær ven af Matisse, samt Henri Charles Manguin og Charles Camoin. Flere sluttede sig til kredsen i de følgende år, bl.a. André Derain, Georges Braque, Raoul Dufy og Maurice de Vlaminck. Matisse var nogle år ældre og mere moden end de fleste af de andre, der kom til at opfatte ham som kredsens lederskikkelse.

''Luksus, ro og vellyst''

Matisse var elev hos Moreau frem til året før dennes død i 1898. Et godt eksempel på Matisses udtryksform i de tidlige år er billedet af Gustave Moreaus atelier fra 1895. I forgrunden poserer en stående kvindelig nøgenmodel på et podie, omgivet af malende elever. Scenen er lys- og farvefattig, hyllet i en atmosfære af kolde gråtoner, som her og der tilføres lidt varmende stænk af gul okker. Figurerne fremtræder slørede og stærkt forenklede.

Farverig kolorit

Disse form- og farvemæssige grundtræk kendetegnede hans maleri frem til årtiets slutning. Han arbejdede i denne periode intensivt på at forbedre sin udtryksform, men det blev først i årene efter århundredeskiftet, at en mere karakterfuld figurtegning og en anderledes farverig kolorit begyndte at gøre sig gældende.

Med årene blev han stadig mere optaget af postimpressionismens stærke kolorit, som han havde fået en forståelse af gennem mødet med den australsk fødte impressionist John Peter Russell, der var en god ven af Claude Monet og havde malet sammen med Vincent van Gogh. Matisse blev optaget af at forene Paul Cézannes rendyrkelse af det maleriske med den udtryksfulde heftighed i Vincent van Goghs ekspressionisme, den ornamentale fladeorganisering i Paul Gauguins syntetisme og den vibrerende vitalitet i Georges Seurats og Paul Signacs pointillisme.

Programbilledet fra 1905

Matisse ønskede at sammenfatte sine nye kunstidealer i et passende monumentalt "programbillede". Den afgørende tilskyndelse blev et sommerophold i Saint-Tropez, hvor Matisse var gæst hos Signac og traf en anden betydelig neo-impressionist, Henry-Edmond Cross. Samværet førte til, at Matisse malede et af sine tidlige hovedværker, den store pointillistiske fremstilling fra 1904-1905 af nøgne kvinder på stranden ved Saint-Tropez, som fik titlen Luxe, calme et volupté ('Luksus, ro og vellyst', Musée d'Orsay, Paris) efter omkvædet i Baudelaires digt Invitation au Voyage ('Invitation til en rejse'). Matisse viste det nye værk på Salon des Indépendants i 1905.

Den unge Matisses nære tilknytning til neo-impressionismen var dog kortvarig. Allerede de billeder, han udstillede nogle måneder senere, viste, at han var på vej i en anden, langt mere individuel retning.

Fauvismen – den franske ekspressionisme

I efteråret 1905 udstillede Matisse på Salon d'Automne sammen med sine unge kunstnervenner. Deres bidrag bestod af voldsomt ekspressive og farvestærke lærreder, som forargede de fleste kunstanmeldere, og fik kritikeren Louis Vauxcelles (1870-1943) til at betegne dem som en flok fauves ('vilddyr'). Betegnelsen bekom de unge provokatører så godt, at de selv valgte at navngive deres nye kunstretning fauvisme.

Som kunsthistorisk begreb blev fauvisme en særbetegnelse for den franske ekspressionisme, der udviklede sig sideløbende med de to tyske ekspressionistgrupper Die Brücke og Der Blaue Reiter. Alle tre grupper arbejdede ekspressivt i den forstand, at de – i modsætning til en naturefterlignende formgivning – benyttede en større eller mindre grad af udtryksskabende forvrængning (deformation/abstraktion). På samme måde tilsidesatte de den naturefterlignende farveanvendelse til fordel for brugen af krasse kulører.

Den fauvistiske billedstil vandt stor udbredelse, ikke blot i Frankrig, men også i mange andre europæiske lande, ikke mindst Danmark, hvor kunstnere som Harald Giersing, Edvard Weie, Karl Isakson og William Scharff tog den til sig.

"Kvinde med hat" (1905)

Henri Matisse. Femme au chapeaux ('Kvinde med hat'), 1905, olie på lærred, 80,7 x 59,7 cm.

Af alle fauvisternes udstillede værker vakte dette den største forargelse. Den amerikanske kritiker og kunstsamler Leo Stein, der var bror til forfatterinden Gertrude Stein, gav udtryk for hvad de fleste følte, da han erklærede, at aldrig havde han "set mage til smøreri"! Stein kom dog forbløffende hurtigt over sin bestyrtelse og besluttede sig i samråd med søsteren til at købe billedet.

/San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco.

Blandt de værker Matisse udstillede, var der ét, som især pådrog sig kritikernes forargelse, Kvinde med hat, malet i sommeren 1905 med kunstnerens hustru Amelie Payrayre (1898-1954)) som model. Det var ikke kunstnerens hensigt, at billedet skulle være et egentligt portræt, og ansigtstrækkene lignede da heller ikke Amelies. Billedet var præget af en uhæmmet stærk kolorit, der brød med den farvekultur, Matisse havde taget i arv fra post-impressionismen.

Den grove, men alligevel veltrimmede pointillisme, som sås i Luxe, calme et volupté blev her erstattet af en heftig vildskab i penselstrøgenes farvepåføring, der fik figurens former til at virke kaotiske og svært aflæselige. Den enorme hat med de mange detaljer var lavet af Matisse selv og pegede tilbage den inspiration, han havde modtaget fra sin mor i hendes egenskab af hattekunstner.

"Madame Matisse" (1905)

Senere samme år var Matisse i endnu højere grad på vej væk fra det pointillistiske maleri, nu i retning af en enklere, mere let aflæselig, fladebetonende billedstil, som det bl.a. ses i mesterværket Madame Matisse, også kaldet Den grønne stribe, (1905, Statens Museum for Kunst).

Den unge kvinde, som han havde giftet sig med i 1898, blev her emne for en ny og fri farveanvendelse. Billedet blev et ikonisk hovedværk i kunstnerens fauvistiske produktion og et højdepunkt i 1900-tallets portrætkunst. Statens Museum for Kunst i København ejer en af verdens mest fremragende Matisse-samlinger, og dette billede er en af dens absolutte perler.

Livsglædens maler

Som menneske var Matisse en varmhjertet livsnyder, og hans ambition var at skabe en kunst, hvori han i ét og alt videregav sit positive livssyn til sine medmennesker. Med originalitet og beslutsomhed gik Matisse nu efter sit nye mål: at kunstværket skulle udformes som et farveglødende maksimum af livsbekræftende sanselighed. Den kunst, han ville skabe, skulle være en fest for øjet og en oplivende adspredelse for sindet. Matisse ville frem for alt rendyrke sin kunsts mentalhygiejniske potentialer. Eller som han i 1908 formulerede det i sit vigtige skrift Notes d’un peintre:

"Det, jeg drømmer om, er en ligevægtig, ren og rolig kunst, helt uden bekymrende eller deprimerende indhold, en kunst, som for enhver, der er mentalt bebyrdet, eksempelvis for forretningsmanden eller for litteraten, kan være lindrende, beroligende for sindet, noget i retning af en god lænestol, der yder afslapning fra fysisk træthed".

Hans udtryksfulde penselskrift forbandt sig i tiltagende grad med en mere monumental og dekorativ organisering af billedfladen. Et eksempel på denne ornamentalt-ekspressive form er billedet Le bonheur du vivre ('Livsglæden', 1905-1906 Barnes Foundation, Merion, Pennsylvania).

"Spisebordet. Harmoni i rødt' (1908)

Henri Matisses fauvistiske udtryksform kulminerede i årene omkring 1910. Blandt hans fauvistiske hovedværker er La desserte. Harmonie en rouge ('Spisebordet. Harmoni i rødt', 1908), der blev malet på bestilling af den russiske oligark Sergei Shchukin (1854-1936) til ophængning i hans herskabsbolig i Moskva (nu i Eremitage-museet, Sankt Petersborg).

Billedharmoniens fundament i rødt giver hele værket en glødende varm udtrykskarakter. Motivets sammensætning af de to hovedkomponenter, kvinden og det store spisebord, hun er i gang med at anrette, afspejler kunstnerens syn på kvinden som den, der bereder ham dét festmåltid, som selve livet for ham at se er og altid bør være. Rendyrkelsen af fauvismens ekspressive og farveglødende udtryksform går her hånd i hånd med den intensive livsnydelse i form af det opulente måltid.

'Dansen II' (1910)

"Dansen I"
Henri Matisses Dansen I fra 1909, der er en mere skitsepræget version af hovedværket. Foto fra en udstilling i Berlin i 2004, hvor været var udlånt fra MoMA, Museum of Modern Art i New York.
"Dansen I"
Af /Reuters/Ritzau Scanpix.

Et højdepunkt i sin kunst nåede Matisse i 1910 med det monumentale storværk Dansen II. Billedet, der måler 260 x 391 cm, blev til på grundlag af en første, mere løs og skitsepræget version fra 1909. Denne første udgave tilhører nu Museum of Modern Art i New York og bliver gerne betegnet som La Danse I. La Danse II blev også udført på bestilling af Sergei Shchukin (nu i Eremitage-museet).

Dansende figurer blev et gennemgående tema i Matisses livsværk. Billedet viser fem nøgne dansende kvindeskikkelser i et landskab. Alle motivets bestanddele er meget forenklede, og de stærke, typisk fauvistiske kulører danner en intens treklang af de dansendes røde kroppe, landskabets grønne græs og himlens klare blå. Den forenklede billedudformning og de nøgne skikkelsers vilde ringdans i naturen viste hans beundring for naturfolks kunst og ritualer. I naturfolkenes kultiske optrin så Matisse en menneskelig oprindelighed, en emotionel frigjorthed og en uhæmmet livsnydelse, som han mente var gået tabt i den moderne civilisation.

"Dansen II"
Henri Matisses Dansen II fra 2010 hænger normalt på Eremitagen i Sankt Petersborg. I 2008 var det udlånt til en udstilling i London.
"Dansen II"
Af /AP/Ritzau Scanpix.

I 1. Verdenskrigs skygge

I tidrummet 1914-1918 blev Matisses udtryksform strengere, mere farvemæssigt nedstemt og mere arkitektonisk, til dels under indtryk af den strammere formdisciplin, der prægede samtidens kubisme. Den psykologiske baggrund for Matisses stilændring i netop de år, var givet den tyngende indflydelse, som krigen øvede. Den mere konstruktive billedudformning og den neddæmpede farveholdning, skyldtes først og fremmest, at han i skyggen af krigens grusomheder og ødelæggelser ikke følte, at han fortsat kunne give sig sin uhæmmede livsglæde i vold. Han måtte reagere, sætte en ny geometrisk-konstruktiv form og en mere alvorsfuld kolorit op imod al den meningsløse destruktion.

"Åbent vindue i Collioure" (1914)

Et karakteristisk eksempel på den nye billedudformning og livsstemning, der prægedes hans værker under krigen, var billedet Porte-fenêtre à Collioure ('Åbent vindue i Collioure') fra 1914, det år krigen brød ud. I modsætning til hans farverige og lysfyldte afbildninger af samme motiv fra tidligere perioder, fx det kendte vinduesbillede fra Collioure malet i 1905, virker dette vinduesudblik bogstaveligt talt udslukt, idet det åbne vindue viser en kulsort himmel og intet andet. Den franske forfatter og surrealist Louis Aragon følte sig så berørt af billedets gådefulde mørke, at han udtalte: "Det er det mest mystiske maleri, der nogensinde er malet!"

Den genfundne sanselighed

Ved krigens slutning flyttede Matisse fra Paris til Nice, hvor han i det milde Middelhavsklima snart genfandt den lyse og livsbekræftende sensualisme, som havde kendetegnet hans maleri før krigen.

"De hvide fjer" (1919)

Den genfundne optimisme kom bl.a. til udtryk i hans serie af billeder med titlen Les plumes blanches ('De hvide fjer') fra 1919, hvoraf det kendteste i dag tilhører The Institute of Arts i Minneapolis.

Et par år tidligere havde Matisse hyret den 19-årige Antoinette Arnaud som model til billedserien, hvor hun sidder med iøjnefaldende åbentstående brystudskæring og en meget bredskygget, fjerprydet hat på hovedet. Modellen er måske netop så indtagende, fordi hendes sensualisme ikke er helt entydig; der er noget reserveret over hendes statuariske fremtoning. Hatten på hendes hoved havde Matisse selv lavet.

Matisses orientalisme

Matisse i atelier
Matisse på arbejde i sit atelier i Nice i 1927 sammen med modellen Helene.
Matisse i atelier
Af /Ritzau Scanpix.

Den genfundne sanselighed kom videre til fuld udfoldelse i en lang række værker i 1920'erne, fx Odalisk med tamburin (1926, Privatsamling, New York).

"Odalisk med tamburin" (1926)

Værket er et fint eksempel på, hvorledes Matisse ofte forbandt sanselighed med en orientalisme, som lå i forlængelse af den sværmeriske dyrkelse af Orienten, der var så fremtrædende i 1800-tallets fransk kunst, bl.a. hos Ingres og Delacroix og ikke mindst Bouguereau, Matisse's første lærer på Kunstakademiet.

De orientalske optrin var gerne haremsscener, eksotiske interiører fra sultanens hof med en eller flere haremskvinder, de såkaldte odalisker. Matisse videreførte disse scener i mere beskedne atelierudgaver som i Odalisk med tamburin, dvs. "haremsmiljøer", han selv havde indrettet og udstyret med passende eksotisk udseende draperier og bordduge og med en enkelt poserende "odalisk".

Hans odaliskbilleder er sensuelle, men uden den lumre erotiske udpensling af den nøgne haremskvinde, som især blev kendetegnende for salonkunstens orientalisme, hvor det var det mandlige kunstpublikums efterspørgsel af seksuel karakter, der blev tilgodeset. Kvinden i Odalisk med tamburin er nøgen, men skiller sig netop ikke ud som dominant og insisterende sexobjekt i billedets samlede maleriske arrangement. Hun virker snarere som organisk hjemmehørende i det, dvs. som en fuldkommen integreret del af dets maleriske helhed.

"Meditation" (1920)

Noget lignende gælder Meditation (1920, privatsamling, New York). Billedets titel melder ikke noget om, at modellen skal opfattes som en haremskvinde, selv om hendes antræk måske kunne antyde det. Den siddende kvinde i det smukt arrangerede interiør er hensunket i drømmende meditation. Hele sceneriet afspejler – som en fortolker har udtrykt det – "al sødmen og mildheden" i denne kunstners sind. Billedet er af gode grunde et af hans mest elskede.

Billedhuggeren

Igennem en stor del af sit liv udfoldede Matisse sig tillige som billedhugger; allerede omkring århundredskiftet skabte han sine første markante bronzeskulpturer. Hans hovedværk blev Ryggen I-IV, en serie tiltagende abstrakte bronzerelieffer skabt over det lange tidsrum fra 1909 til 1931. Femme nue couché II ('Liggende nøgen kvinde', bronzestatuette, Statens Museum for Kunst) er et eksempel på de mange, mere beskedne småskulpturer, kunstneren udførte.

Var han som maler en udpræget fladedyrkende modernist, der ikke beskæftigede sig med at illudere plasticitet og stoflig volumen i sit maleri, var det til gengæld netop disse rumlige genskaber, der primært optog ham som skulptør.

Selv om han også viste et klart talent som billedhugger, er denne del af hans samlede livsværk dog ikke så omfattende og kunstnerisk tungtvejende, at den kommer op på siden af hans fortjenester som maler.

Papirkunstneren Matisse

Livet igennem var Matisse en produktiv papirkunstner, og hans mange tegninger og grafiske arbejder viser en sikker udnyttelse af linjens ekspressive egenskaber. I sine sidste leveår arbejdede han især med collager, opbygget af gouache-bemalede papirklip, hvilket ikke må forveksles med de traditionelle découpage-teknikker.

Den teknik, Matisse anvendte, var papirklip, der blev bemalet med kraftige gouache- eller temperafarver og klæbet på papirgrund, altså nærmest en varieret videreførelse af de traditionelle papircollager. I de engelsksprogede lande omtales disse arbejder som hans paper cut-outs.

Matisses papircollager omfatter både figurative og nonfigurative billedmotiver. Hans forkærlighed for dekorativt abstrakte planteformer var fremherskende, og de fik i hans stærke farver og serielle opsætninger en meget kraftfuld og æstetisk intens karakter.

Blandt de mere figurative papirklip er der især grund til at fremhæve værket Zulma (1950, Statens Museum for Kunst), der fremstiller en stående haremskvinde, og regnes for et af hans betydeligste værker i denne teknik. Endvidere skal det bemærkes, at hans række af klip med Blå nøgenmodel (Nu bleu) fra begyndelsen af 1950'erne er kendt og elsket af et stort publikum.

"Nu Bleu II"

En besøgende kigger nærmere på en af Matisses papircollager Nu bleu II (Nøgen blå II) fra 1952. Foto fra udstilling på Pompidou Centret, Paris, i 1912.

"Nu Bleu II"
Af /Ritzau Scanpix.

Kapellet i Vence

Efter ca. 1930 ændrede Matisse ikke sit maleri væsentligt, men bearbejdede sin kunsts tidligere stiltræk i nye varianter.

I 1943 flyttede han til Vence i Sydfrankrig, hvor han 1948-1951 formgav og udsmykkede dominikanernonneklosteret Chapelle du Rosaire. Man kan undre sig over, at han fik opgaven og ikke mindst, at han sagde ja til den. For Matisse var erklæret ateist, og man kan få den – fejlagtige – opfattelse, at projektet ikke rigtig interesserede ham. "Det, der interesserer mig, er at give rum og farve til dette sted, der i sig selv er ret ligegyldigt," udtalte han eksempelvis, ligesom han bramfrit erklærede: "Jeg gør det ikke for at lave en kirke, jeg laver det som en teaterdekoration".

Projektet var omfattende: Han skulle udsmykke alle kapellets indre flader såsom gulv, loft og vægge. De vinduesfrie vægflader mod øst og nord fyldte han med billeder, mens flader med vinduer blev fyldt af glasmalerier. Mest fascinerende er hans udsmykning af koret, hvis store dobbeltvindue blev dækket af glasmalerier forestillende L'Arbre de vie ('Livets træ') i gule, grønne og blå farver. Træets former opbyggede han med udgangspunkt i en af stedets karakteristiske vækstformer: figenkaktussen. På væggen bag alterbordet placerede han en flisedekoration med en stramt stiliseret helfigursfremstilling af stedets skytshelgen, Saint Dominique.

Lyset i rummet skulle især baseres på indfaldende dagslys, dels fra et stort vindue mod vest og en række høje og smalle vinduer med glasmosaikker i næsten hele sydvæggen. Foruden rumudsmykningerne udformede Matisse også inventaret og andre liturgiske objekter, bl.a. messehagler.

Det samlede resultat, den altomfattende "teaterdekoration", blev overvældende. I rummet kan man opleve lysets og farvernes spil, dvs. det farvede lysindfald fra glasmalerierne og de mange farvede lyspletter, der strækker og flytter sig ned over de hvide vægge med de enkle, stramt lineære figurtegninger.

Kapellet i Vence var bestemt ingen halvhjertet satsning fra Matisses side. Det var ikke det religiøse indhold, der havde hans bevågenhed, men selve den æstetisk stilfulde og symbolske udformning af dekorationerne, hvilket den stærke symbolik i Livets træ siger alt om.

Matisse i Danmark – værker i offentlige samlinger

I Danmark har seks kunstmuseer værker af Matisse. Det drejer sig om i alt 159 værker med en meget ulige fordeling på de berørte museer.

Helt dominerende i denne sammenhæng er Statens Museum for Kunst som har 17 malerier, skabt over et meget langt åremål, det tidligste i 1896, det seneste i 1936. Disse malerier blev med en enkelt undtagelse i 1928 skænket museet som en donation fra kunstsamleren, ingeniør Johannes Rump. Den kongelige Kobberstiksamling, som henhører under Statens Museum for Kunst, har over 130 grafiske værker af Matisse.

Blandt de fem øvrige museer, som ejer Matisse-værker er Ny Carlsberg Glyptotek, som har en statuette fra 1906, og Ordrupgaard-samlingen, som har et enkelt oliebillede, Blomster og frugter, malet i 1909, samt et stykke papirkunst, udført så sent som i 1953. Designmuseum Danmark ejer en række af kunstnerens sene papirklip/collager. Holstebro Kunstmuseum har en billedserie med titlen Jazz fra 1947, bestående af i alt 20 skabelontryk, og Kunsten i Ålborg ejer tegningen Figur fra 1950.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig