• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

James Ensor

Oprindelig forfatter CWils Seneste forfatter Redaktionen

James Ensor.

James Ensor.

James Ensor, 1860-1949, belgisk maler og grafiker. Bortset fra kortvarige ophold i Bruxelles, hvor James Ensor studerede på kunstakademiet 1877-80, boede og arbejdede han til sin død i fødebyen Oostende; her findes også et Ensor-museum.

James Ensor malede i begyndelsen i en impressionistisk stil, men udviklede i 1880'erne et mere ekspressionistisk maleri med en meget personlig og til tider grotesk, humoristisk motivkreds.

Han forsøgte i denne tid at gøre op med kunstnermyten, og han billedliggjorde sit pessimistiske og melankolske livssyn ved hjælp af karnevalsmasker og skeletter i bizarre fantasifremstillinger, inspireret af det makabre og satiriske hos Hieronymus Bosch og Pieter Bruegel d.æ.

Belgien. James Ensor  Gammel dame med masker; maleri, 1889. Museum voor Schone Kunsten, Gent. Ensor er en af de centrale skikkelser i den belgiske kunst. Masker, karnevalsfigurer og skeletter optræder hyppigt i hans billeder, hvor konfliktfyldte motiver skildres med ofte grotesk satire og symbolik. Han fik betydning for især de tyske ekspressionister.

Belgien. James Ensor Gammel dame med masker; maleri, 1889. Museum voor Schone Kunsten, Gent. Ensor er en af de centrale skikkelser i den belgiske kunst. Masker, karnevalsfigurer og skeletter optræder hyppigt i hans billeder, hvor konfliktfyldte motiver skildres med ofte grotesk satire og symbolik. Han fik betydning for især de tyske ekspressionister.

Ensors billeder var ikke populære på hans tid, og de blev som oftest afvist på Salonen i Bruxelles; det fik ham til at slutte sig til den meget progressive kunstnergruppe Les Vingts. Ensors egne personlige konflikter som kunstner og menneske er skildret i hans kendteste og samtidig mest berygtede billede Kristi indtog i Bruxelles 1889 (J. Paul Getty Museum, Malibu, USA), hvor han har identificeret sig med Kristus, der bærer Ensors ansigtstræk.

Værket fremkaldte så megen kritik og forargelse, at James Ensor blev ekskluderet af Les Vingts. Senere kom Ensor til at repræsentere Belgien på Biennalen i Venezia (1926), og han blev adlet i 1929. Hans kunst fik stor indflydelse på især den tyske ekspressionisme.