Søgeteksten emil nolde er blevet fremhævet i artiklen. Klik her, hvis du ønsker at fjerne søgeteksten fra artiklen.

Emil Nolde

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Emil Nolde Korsfæstelse; maleri, 1912. Nolde-Stiftung, Seebüll. Højdepunktet i Noldes religiøse billeder er det nidelte værk, Kristi liv, med korsfæstelsesscenen som centralt billedfelt. I form og opbygning kan det ses som en moderne parallel til middelalderens gotiske fløjaltertavler, især Matthias Grünewalds Isenheim-alter, hvis betoning af den korsfæstedes lidelser Nolde nyfortolker med den tyske ekspressionismes karakteristiske figurtegning og kolorit: Magre, udtryksfuldt deformerede kroppe og næsten karikerede, forpinte fysiognomier forbindes med grelle farver.

Emil Nolde, egl. Hans Emil Hansen, 7.8.1867-13.4.1956, tysk-dansk maler og grafiker. Emil Nolde blev født i den slesvigske landsby Nolde, som han tog navn efter i 1902, og han boede i det dansk-tyske grænseland gennem det meste af sit liv, fra 1920 med status som dansk statsborger.

Som kunstner var han dog udpræget tysksindet, og han blev efter århundredskiftet en af den tyske ekspressionismes hovedkræfter. Under et ophold i København 1900-01 forelskede han sig i den unge skuespillerelev Ada Vilstrup (1879-1946), som han giftede sig med i 1902. 1903-16 boede parret på Als med faste vinterophold i Berlin.

Noldes farvestærke, heftigt ekspressive billedstil tog form ca. 1910 med den lidenskabelige fremstilling af Nadveren (1909, Statens Museum for Kunst) som det egentlige gennembrudsværk.

I de følgende år malede han en række religiøse værker, bl.a. det nidelte Kristi liv (1912, Nolde-Stiftung, Seebüll), der viser hans gæld til de gamle tyske mestre, især Matthias Grünewald, som han beundrede som hovedeksponent for den "germanske urkraft", han selv ønskede at realisere i sin kunst.

Emil Nolde var en af sin tids mest ekstreme individualister; en kort periode i 1906 var han medlem af Die Brücke, men meldte sig ud, fordi han følte sig presset til at nærme sig en fælles ekspressiv stil. Omkring 1906 begyndte han også at udføre grafik, inspireret af bl.a. den tyske middelalders træsnit og af Edvard Munchs nyskabelser på området.

Efter en Sydhavsrejse 1913-14 blev primitive folkeslags kunst en inspirationskilde for hans formsprog. Påvirkningen kom ikke mindst til udtryk, når han malede opstillinger med masker og andre hjembragte etnografika, fx Figurer og georginer (1919, Statens Museum for Kunst).

1916-26 boede Emil Nolde på Keldspold (Utenwarf) i Tøndermarsken og derefter i Seebüll, få kilometer syd for landegrænsen. I Seebüll opførte han og Ada en funktionalistisk villa med atelier og anlagde en blomsterhave, som blev inspirationskilde for de mange farvestrålende blomsterbilleder, fx Klematis og georginer (1940, Statens Museum for Kunst).

Efter den nationalsocialistiske magtovertagelse i 1933 var Nolde i 1934-35 blevet medlem af det hjemmetyske nazistparti i Nordslesvig. Han sympatiserede tilsyneladende med den nye bevægelse i henseender, der rakte ud over den blotte opportunisme. Alligevel stempledes hans kunst som sygeligt degenereret (entartet).

Ved siden af oliemaleriet udfoldede Nolde sig med stor kraft og originalitet som akvarelmaler, ikke mindst med sine mange "ungemalte Bilder" fra 1941-45, da de nazistiske magthavere i Tyskland gav ham maleforbud og tvang ham til at arbejde i det skjulte.

I kraft af testamentariske donationer fra Emil Nolde findes et stort og alsidigt udvalg af hans arbejder på Statens Museum for Kunst. Den største samling af Noldes værker findes dog i Nolde Stiftung Seebüll, hvor der i 1957 åbnede et museum for hans kunst. Nolde Stiftung var 2007-2014 udvidet med Nolde Museum Berlin i Jägerstrasse ved Gendarmenmarkt i Berlin-Mitte.

Nolde Stiftung Seebüll. Hjemmeside

Læs også om Emil Nolde i Dansk Biografisk Leksikon.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Emil Nolde Korsfæstelse; maleri, 1912. Nolde-Stiftung, Seebüll. Højdepunktet i Noldes religiøse billeder er det nidelte værk, Kristi liv, med korsfæstelsesscenen som centralt billedfelt. I form og opbygning kan det ses som en moderne parallel til middelalderens gotiske fløjaltertavler, især Matthias Grünewalds Isenheim-alter, hvis betoning af den korsfæstedes lidelser Nolde nyfortolker med den tyske ekspressionismes karakteristiske figurtegning og kolorit: Magre, udtryksfuldt deformerede kroppe og næsten karikerede, forpinte fysiognomier forbindes med grelle farver.

Viser 1 af 1 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
keuner
02/12/2013
Redaktionen
07/08/2013
MHansen
07/08/2013
Ekspert
UrsFu
Oprindelig forfatter
FTF
01/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki