Faktaboks

George Grosz

Georg Ehrenfried Gross

Født
26. juli 1893, Berlin, Tyskland
Død
6. juli 1959, Berlin, Tyskland
George Grosz (til venstre) og John Heartfield i anledning af 'Ersten Internationalen Dada-Messe'. Fotografi fra 1920.
Die Kunst ist tot. Es lebe die neue Maschinenkunst TATLINS ('Kunsten er død. Længe leve Tatlins nye maskinekunst').
.

George Grosz var en tysk grafiker, maler og forfatter, der blev kendt for sine spottende og satiriske skildringer af Weimarrepublikkens spidsborgerskab. Han var især virksom i Berlin. Fra 1933 bosatte han sig i USA.

Efter studier i Dresden og Berlin i perioden 1909-1914 vakte George Grosz opsigt med sine karikaturer, og de første grafikmapper udkom i 1915-1916.

Grosz som Dada-Marschal og Neue Sachlichkeit

Stützen der Gesellschaft ('Samfundets støtter'), 1926, olie på lærred.
/Neue Nationalgalerie, Berlin.

Som "Dada-Marschal" tilsluttede Grosz sig dadabevægelsen i Berlin i 1918. Han var medudgiver af tidsskrifterne Die Pleite og Der blutige Ernst og arbejdede med collager og montager.

I 1920'erne blev han en ledende eksponent for Neue Sachlichkeit sammen med bl.a. Otto Dix. Hans tegninger og grafiske serier skaffede ham internationalt ry, fx Ecce Homo (1927), og han malede bl.a. det bidende satiriske Stützen der Gesellschaft ('Samfundets støtter'), (1926, Neue Nationalgalerie, Berlin).

A little Yes and a big No

Fra 1933 virkede Grosz i USA, hvor hans kunst mistede bid og satire. I 1937 blev 285 af hans værker beslaglagt i Tyskland som "entartet".

Efter 2. Verdenskrig vendte George Grosz tilbage til Berlin i 1959, hvor han døde kort efter. Selvbiografien A little Yes and a big No udkom i New York 1946, på tysk i 1955.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig