Joseph Beuys

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

/files/2392/=ud_a_220427.mp3?revision=2

Joseph Beuys fotograferet i 1982 under udstillingen Documenta 7 i Kassel.

Joseph Beuys, 1921-1986, tysk billedkunstner. Joseph Beuys forsøgte i sit liv og sit værk at udvikle et nyt kunstbegreb, en "social plastik", der skulle omfatte mere end det gamle skulptur- og billedorienterede kunstbegreb.

Joseph Beuys ville så bevidst som muligt bringe velkendte, men væsensforskellige begreber og oplevelser sammen, fx magt og stemning. Bag hans kunstneriske virke lå en søgen efter det tabte "hele" menneske, i hvilket natur og kultur, myte og videnskab igen kan blive ét. Et centralt tema for ham var "ethvert menneske er kunstner" i betydningen: Du skaber dit eget liv, i samspil med omgivelserne.

Joseph Beuys blev uddannet på kunstakademiet i Düsseldorf 1947-51. I 1950'erne anvendte han især tegning til at udforske livsanskuelser; motiverne var kvindelige arketyper, bier, elsdyr og hjorte. Ud fra tanken om, at en plastisk form ikke kun er et fysisk materiale, men også et åndeligt, grundlagde Beuys samtidig sin idé om en "social plastik", der udgår fra den grundlæggende modsætning mellem varme og kulde, evolution og stivnet tilstand, kreativitet og rationalitet. Modsætningerne omsatte han gennem materialer som fedt (varmeenergi), filt (isolation) og kobber (ledningsevne) i skulpturer og større environments.

Beuys var 1961-72 professor ved kunstakademiet i Düsseldorf. I denne periode var han knyttet til Fluxus-bevægelsen og udførte sine rituelt prægede aktioner, fx Eurasien (København, 1966) og — med musik af den danske komponist Henning ChristiansenHauptstrom (Darmstadt, 1967) og Eurasienstab (Wien, 1967). Hans alsidige virksomhed dokumenteres især af hans plakater (1953-86), som meddeler udstillinger, aktioner, publikationer, film og koncerter.

Siden 1970'erne forsøgte Joseph Beuys at udvide sin teori om kunstnerens rolle og kreativitet til alle livsområder. Dette førte til mangfoldige politiske aktioner, og i 1971 oprettede han Organisation für direkte Demokratie, i 1974 Freie internationale Universität für Kreativität und interdisziplinäre Forschung.

I forbindelse med aktionen/installationen Honigpumpe am Arbeitsplatz Documenta i Kassel 1974 førte han en direkte samtale med publikum; Honningpumpen (1974-77) findes nu på Louisiana.

I 1980'erne overførte Joseph Beuys sine idéer fra social plastik til økologi, fx plantede han 1000 egetræer på Documenta 7 (1982) i Kassel: Stadtverwaldung statt Stadtverwaltung.

I Danmark fik Joseph Beuys gennem Arthur Köpcke stor betydning for bl.a. Eks-skolens kunstnere og senere for bl.a Claus Carstensen og Peter Bonde.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Joseph Beuys fotograferet i 1982 under udstillingen Documenta 7 i Kassel.

Viser 1 af 1 billeder

Filer

FilTilføjet af 
[+ud_a_220427.mp3 (11.18 kB)

Ingen beskrivelse

Admin

04/02/2009

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
27/07/2013
Ekspert
UrsFu
Oprindelig forfatter
KVitt
29/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki