Faktaboks

Joseph Beuys
Født
12. maj 1921, Krefeld, Tyskland
Død
23. januar 1986, Düsseldorf, Tyskland
Fra Joseph Beuys' aktion Wie man einem toten Hasen die Bilder erklärt
('Hvordan man forklarer billeder til en død hare'). Aktionen fandt sted i Galerie Schmela i Düsseldorf i 1965.

Joseph Beuys var en tysk aktions-, installations- og billedkunstner. Han forsøgte i sit liv og værk at udvikle et nyt kunstbegreb, en "social plastik", der skulle omfatte mere end det vedtagne skulptur- og billedorienterede kunstbegreb.

Joseph Beuys ville så bevidst som muligt bringe velkendte, men væsensforskellige begreber og oplevelser sammen, fx magt og stemning. Bag hans kunstneriske virke lå en søgen efter det tabte "hele" menneske, i hvilket natur og kultur, myte og videnskab igen kunne blive ét. Et centralt tema for ham var "ethvert menneske er kunstner" i betydningen: Du skaber dit eget liv, i samspil med omgivelserne.

Joseph Beuys' uddannelse

Joseph Beuys blev uddannet på kunstakademiet i Düsseldorf i årene fra 1947 til 1951. I 1950'erne anvendte han især tegning til at udforske livsanskuelser; motiverne var kvindelige arketyper, bier, elsdyr og hjorte.

Beuys og den sociale plastik

Ud fra tanken om, at en plastisk form ikke kun er et fysisk materiale, men også et åndeligt, grundlagde Beuys samtidig sin idé om en "social plastik", der udgår fra den grundlæggende modsætning mellem varme og kulde, evolution og stivnet tilstand, kreativitet og rationalitet. Modsætningerne omsatte han gennem materialer som fedt (varmeenergi), filt (isolation) og kobber (ledningsevne) i skulpturer og større installationer.

Beuys og Fluxus

Joseph Beuys var i perioden fra 1961 til 1972 professor ved kunstakademiet i Düsseldorf. I denne periode var han knyttet til Fluxus-netværket og udførte sine rituelt prægede aktioner, fx Eurasien (København, 1966) og — med musik af den danske komponist Henning ChristiansenHauptstrom (Darmstadt, 1967) og Eurasienstab (Wien, 1967). Hans alsidige virksomhed dokumenteres især af hans plakater fra årene 1953 til 1986, som meddeler udstillinger, aktioner, publikationer, film og koncerter.

Politiske aktioner

Fra 1970'erne forsøgte Joseph Beuys at udvide sin teori om kunstnerens rolle og kreativitet til alle livsområder. Dette førte til mangfoldige politiske aktioner, og i 1971 oprettede han Organisation für direkte Demokratie, i 1974 Freie internationale Universität für Kreativität und interdisziplinäre Forschung.

I forbindelse med aktionen/installationen Honigpumpe am ArbeitsplatzDocumenta i Kassel i 1974 førte han en direkte samtale med publikum. Installationen Honningpumpen (1974-1977) findes nu på Louisiana.

Fra social plastik til økologi

I 1980'erne overførte Joseph Beuys sine idéer fra social plastik til økologi, fx plantede han 1000 egetræer på Documenta 7 i Kassel i 1982: Stadtverwaldung statt Stadtverwaltung.

Joseph Beuys og Danmark

I Danmark fik Joseph Beuys gennem Arthur Köpcke stor betydning for blandt andet Eks-skolens kunstnere og senere for blandt andre Claus Carstensen og Peter Bonde.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig