Rusland – ballet, I 1600-t. optrådte udenlandske dansere med små balletter, tanets (af ty. Tanz). Grunden til en russisk ballettradition blev lagt omkring 1738, da Jean-Baptiste Landé (d. 1748) åbnede en balletskole for børn ved hoffet i Sankt Petersborg; 1773 åbnedes en tilsvarende for børnehjemsbørn i Moskva, og omkring disse skoler opstod kompagnierne Mariinskijballetten (1935-91 Kirov-balletten) i 1783 og Bolsjoj-balletten i 1776. Under Marius Petipas kunstneriske ledelse 1862-93 nåede russisk ballet et højdepunkt med værker som Don Quixote, Svanesøen og Tornerose.

Efter Oktoberrevolutionen blev der oprettet en lang række balletskoler og -kompagnier i de nye sovjetrepublikker. Man forsøgte at skabe nye, realistiske sovjetballetter som Vasilij Tikhominovs (1876-1956) Den Røde Valmue (1927), og folkedansen fik nyt liv i statslige folkedanseensembler, men kejsertidens klassikere forsvandt aldrig helt fra repertoiret. Balletter som Rostislav Sakharovs (1907-84) Fontænen i Bakhtjisaraj (1934), Leonid Lavrovskijs (1905-67) Romeo og Julie (1940) og Jurij Grigorovitjs Stenblomsten (1957) var i den traditionelle stil, som frem til systemskiftet har domineret russisk ballet, selvom Kirov-balletten i 1980'erne fik enkelte vestlige værker på repertoiret, og lederen, Oleg Vinogradov (f. 1937), bl.a. skabte en systemkritisk Petrusjka (1989).

Det delvise ideologiske opgør med fortiden, som fulgte Sovjetunionens opløsning i begyndelsen af 1990'erne, har også ført til flere på hinanden følgende lederskifter i de russiske balletkompagnier. Repertoiret har fortsat været domineret af klassikerne, som i en økonomisk nedskæringstid anses for turist- og turnéegnede, men åbningen mod vest er tydelig, ikke mindst i Sankt Petersborg, hvor balletter af bl.a. George Balanchine og William Forsythe indgår i standardrepertoiret.

På Bolsjoj, hvor Det Kongelige Teaters tidligere solodanser Alexei Ratmansky siden 2004 har ledet balletten, forsøger man, sideløbende med at kompagniet under teatrets lukning 2005-8 i vidt omfang skal turnere, at opbygge et nyt repertoire af russiske koreografer som fx Radu Poklitaru og Ratmansky selv. Noget tilsvarende gør sig gældende i provinshovedstædernes store balletkompagnier, mens enkelte mindre, bl.a. Jevgenij Panfilovs (f. 1954) trup, dannet 1987 i Perm, tegner en ny russisk avantgardedans.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig