Den ny bølge, la nouvelle vague, strømning i fransk filmkunst fra slutningen af 1950'erne. På Cannes Filmfestivalen i 1959 blev både François Truffauts debutfilm, Les quatre cents coups (Ung flugt), og Alain Resnais' Hiroshima, mon amour (Hiroshima, min elskede) præmieret.

Begge repræsenterede en ny og personlig filmkunst i oppositon til datidens litterære "kvalitetstradition" i fransk film. Sammen med Jean-Luc Godard, Claude Chabrol, Eric Rohmer og Jacques Rivette, der blev frontfigurer i den ny bølge, var Truffaut begyndt som kritiker ved filmtidsskriftet Cahiers du Cinéma.

Heri lancerede de den såkaldte auteurpolitik, der fremhævede instruktøren som den kunstneriske films ophavsmand. Alle var de fascineret af amerikansk film, men forsøgte på forskellig vis i egne film at forny den klassiske filmstil; en stor inspirationskilde var den italienske neorealisme.

Mest radikal i Cahiers-gruppen var Godard, der allerede fra debutfilmen À Bout de souffle (1960, Åndeløs) gjorde op med de gængse regler. Resnais tilhørte den såkaldte Rive gauche-gruppe, der desuden talte bl.a. Jacques Demy, som fx lavede Lola (1961) og Les Parapluies de Cherbourg (1964, Pigen med paraplyerne), Agnès Varda, der især huskes for Cléo de 5 à 7 (1961, Cleo fra 5 til 7), samt cinéma vérité-instruktøren Chris Marker.

Også instruktører som Louis Malle og Roger Vadim samt skuespillerne Jeanne Moreau, Jean-Paul Belmondo, Jean-Pierre Léaud og Jean-Claude Brialy tog del i bølgen. Den ny bølge var et brud med den etablerede filmtradition og blev med sine få midler, sin store opfindsomhed, sin ungdommelige friskhed og kærlighed til filmkunsten en skelsættende begivenhed i filmhistorien.

Den ny bølge satte sig internationale spor, i USA mest i det alternative filmmiljø, bl.a. hos John Cassavetes, i Tjekkoslovakiet hos Milos Forman, i Sverige hos Jan Troell og Bo Widerberg, bl.a. med Kvarteret Korpen (1963, Ravnekvarteret), og i Danmark især hos Palle Kjærulff-Schmidt og Klaus Rifbjerg med Weekend (1962). Et lignende nybrud skete desuden i den unge britiske, vesttyske og italienske film i 1960'erne.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig