Computeranimation, computergrafisk teknik, hvormed man kan sætte bevægelse i figurer og objekter på en skærm.

Teknikken kaldes ofte 3-D animation eller CGI (Computer Generated Imagery). Teknikken udnytter computeres evne til hurtigt at beregne en glidende bevægelse mellem to definerede positioner i tid og rum. Dette har i traditionelle animationer været en af de mest tidskrævende processer.

Der er to anvendelser: For det første integreres computeranimationer i traditionelle film (se computergrafik). For det andet udnyttes teknikken til selvstændige animationer. En pioner inden for området selvstændige animationer er amerikaneren John Lasseter, der med stor succes har overført den traditionelle animations teknikker til computergrafikkens univers.

Sammen med sine mangeårige samarbejdspartnere i firmaet Pixar udviklede Lasseter både en del af den basale software og skabte banebrydende film som Tin Toy (1989), der vandt en Oscar.

Den første helt computerskabte spillefilm var Toy Story (1995), som siden er blevet fulgt op af eventyrlige historier som Antz (1998) og Shrek (2001). Mens de første film var en slags computerskabte dukkefilm, spilles rollerne i den japansk-amerikanske science fiction-film Final Fantasy (2001) af computeranimerede menneskefigurer. Computeranimation bliver i stigende grad anvendt i film med levende skuespillere.

Med den store kommercielle og kunstneriske succes, som computeranimerede spillefilm har nydt siden årtusindskiftet, er computeranimation i tiltagende grad ved at fortrænge den traditionelle håndtegnede animation.

Samtidig er rent computerskabte figurer i film med rigtige skuespillere ved at tiltrække sig opmærksomhed, fx Gollum i Ringenes Herre-filmene (2001-03) og skurken Davy Jones i Pirates of the Caribbean-serien (2003-07).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig