Filmtidsskrift, tidsskrift om filmbranchen og filmproduktion, -kritik, -analyse og -teori. På internationalt plan kom de tidligste specialiserede filmtidsskrifter i 1910'erne. De var hovedsagelig fanmagasiner eller brancheblade, som det første danske filmtidsskrift, Filmen (1912), der var organ for biografbranchen. Med enkelte forløbere som det britiske Sight and Sound (1932 ff.) så filmtidsskrifter, der bedrev egentlig filmkritik, først for alvor dagens lys efter 2. Verdenskrig, i Danmark Kirke og Film (1945-69), Film 48 (1948) og Det Danske Filmmuseums Kosmorama (1954 ff.).

I Frankrig grundlagde filmkritikeren og -teoretikeren André Bazin mfl. i 1951 filmhistoriens vel nok mest indflydelsesrige filmtidsskrift, Cahiers du Cinéma, der blev en slags rugekasse for 1960'ernes ny bølge i fransk film. Af andre internationalt betydningsfulde filmtidsskrifter kan nævnes det amerikanske filmbrancheblad Variety (1905 ff.).

Fra slutningen af 1960'erne fødtes en række filmtidsskrifter af marxistisk observans, i Danmark bl.a. Die Asta (1967-72), fortsat som Kinok (1972-73), samtidig med at skribenterne nu i vidt omfang rekrutteredes fra universitetsmiljøerne, bl.a. i det århusianske MacGuffin (1972-86). Filmtidsskrifterne, der fremdeles står uhyre centralt i filmkulturen, synes i dag i et vist omfang at vige pladsen for mindre specialiserede kunst- og kulturtidsskrifter som Levende billeder (1975 ff.) og Øjeblikket (1991 ff.).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig