Faktaboks

Kathryn Bigelow

Kathryn Ann Bigelow

Født
27. november 1951
Kathryn Bigelow i 2018
Kathryn Bigelow ved International Rescue Committees middag i New York den 1. november 2018.
Kathryn Bigelow i 2018
Af /Shutterstock/Ritzau Scanpix.

Kathryn Bigelow er en amerikansk, prisvindende filminstruktør. Hun har en overbevisende visuel stil og mestrer personinstruktion, samtidig med at hun inkorporerer de nyeste teknologiske landvindinger inden for bl.a. kamerateknologi. Gennem sin karriere har Bigelow ofte fokuseret på karakterer på kant med samfundet.

Bigelow arbejder typisk inden for genrefilm, hvor hun udnytter genrefilmens narrative gentagelser og stilistiske fællestræk på nyskabende måder, som kombinationen af vampyrfilm og biker-film med Near Dark (se nedenfor). Bigelow udnytter ofte dynamiske kamerabevægelser og hurtig klipning.

Uddannelse og tidlig karriere

Kathryn Bigelow blev uddannet på San Francisco Art Institute og Columbia University School of Arts med afgangskortfilmen The Set-Up (1978). Hun begyndte sin karriere som instruktør i Hollywood med to lavbudgetfilm, motorcykeldramaet The Loveless (1982), som hun instruerede sammen med Monty Montgomery (født den 4. juli 1963), og vampyrfilmen Near Dark (1987).

Med politidramaet Blue Steel (1989) rykkede Kathryn Bigelow en klasse op i hierarkiet, og actionkrimien Point Break (1991), der udspiller sig i et surfermiljø, og ikke mindst det medrivende science fiction-drama Strange Days (1995) bekræftede hendes kunnen som en yderst sikker instruktør.

Karrierehøjdepunkter

Efter det stort anlagte ubådsdrama K-19 (2002), som Kathryn Bigelow også selv var producer på, kom hendes helt store gennembrud med den nervepirrende The Hurt Locker (2008), der på tæt hold skildrer et amerikansk bomberydningshold under Irakkrigen. Filmen sikrede Kathryn Bigelow som den første kvinde nogensinde en Oscar og en BAFTA Award i 2009 for bedste instruktion.

Bigelow fortsatte med militære tematikker i Zero Dark Thirty (2013), som fulgte S.E.A.L. Team 6’s jagt og slutteligt drab af Osama bin Laden. Filmen udmærker sig ved ikke at glorificere den amerikanske hærs handlinger. I stedet er filmen en ubønhørlig afbildning af nødvendige beslutninger på baggrund af manglende viden. Filmens hektiske klimaks i bin Ladens kompleks filmes i flakkende, grynede og underbelyste billeder, der fungerer som eksplicit parallel til det mørke, som efterretningsagenterne har famlet rundt i.

Detroit (2017) er endnu en historisk film, i dette tilfælde raceprotester i Detroit i juli 1967. Politiets konfrontation og voldelige opførsel overfor sorte amerikanere er omdrejningspunktet for handlingen, hvor individuelle skæbner forandres for altid. Detroit er Bigelows mest eksplicit politiske film, da den ikke kun kan forstås historisk, men også samtidigt som en kommentar til raceforhold i USA og borgerretighedsbevægelsen Black Lives Matter.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig