Faktaboks

Fritz Lang

Friedrich Christian Anton Lang

Født
5. december 1890
Død
2. august 1976

Fritz Lang var en østrigsk født filminstruktør, som virkede i Tyskland og USA. Han var en af filmhistoriens mest betydningsfulde skikkelser.

Fritz Lang studerede kunst i München og Paris, og efter frivillig tjeneste i den østrigske hær under 1. Verdenskrig kom han i 1918 til Berlin. Han arbejdede her som dramaturg hos producenten Erich Pommer og debuterede som instruktør i 1919 med en western, Halbblut. I 1920 lavede Lang Das wandernde Bild efter manuskript af Thea von Harbou, som han i 1922 giftede sig med.

Thea von Harbou skrev manuskript til alle Fritz Langs film fra 1920 indtil Adolf Hitlers magtovertagelse i 1933. Blandt disse er ekspressionistiske hovedværker som Der müde Tod (1921, Den trætte Død), Dr. Mabuse der Spieler 1-2 (1921-1922), Die Nibelungen 1-2 (1923-1924, Nibelungerne 1-2) og Metropolis (1926).

Det tog næsten to år at færdiggøre Metropolis, og den blev tysk films indtil da dyreste produktion, en spektakulær fremtidsfilm, angiveligt inspireret af Fritz Langs første møde med Manhattans arkitektur. Filmen, der var nedklippet ved premieren, er forsøgt rekonstrueret og restaureret utallige gange, senest i 2008, da 30 ekstra minutter dukkede op i Argentina. Den nyrestaurerede version havde premiere ved Berlinalen i 2010.

Hans første tonefilm, M (1931), udnytter effektfuldt og raffineret både lyden og stilheden. For eksempel identificeres filmens hovedperson, en barnemorder (spillet af Peter Lorre), ved, at man hører ham fløjte en bestemt melodi, mens en fortvivlet mor, der kalder på sit forsvundne barn, kun bliver mødt af stilhed.

Das Testament des Dr. Mabuse (1932, Dr. Mabuses Testamente) skulle have haft premiere to måneder efter Hitlers magtovertagelse, men blev forbudt. Filmen var et uhyggeligt portræt af en forbryders forsøg på at få verdensherredømme og kunne nemt fortolkes som en kommentar til Tysklands politiske udvikling.

Fritz Lang hævdede siden, at han i 1933 af Joseph Goebbels var blevet tilbudt at stå i spidsen for den nazistiske filmproduktion. Denne i samtiden udokumenterede påstand er blevet diskuteret og ofte bestridt af forskningen. Lang valgte at forlade landet og drog først til Frankrig, i 1935 til USA. Thea von Harbou forblev i Tyskland.

Langs første amerikanske film var Fury (1936, Hævneren), der med sin skildring af lynchning i en lille by i Sydstaterne kunne ses som en kommentar til fascismen. Han instruerede herefter mange film i flere genrer. Især film noir-klassikere som The Woman in the Window (1944, Kvinden i Vinduet) og Scarlet Street (1945, Gaden med de røde Lygter) samt den mere hårdkogte The Big Heat (1953, Jeg er loven) viser Langs rødder i den tyske ekspressionisme.

Sidst i 1950'erne vendte Fritz Lang tilbage til Europa, og hans sidste værk blev endnu en Mabuse-film, Die tausend Augen des Dr. Mabuse (1960, Dr. Mabuses tusind øjne).

I Jean-Luc Godards film Le Mépris (1963, Jeg elskede dig i går) spiller Fritz Lang sig selv i rollen som en kompromisløs filminstruktør.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig