Faktaboks

Robert Bresson
Født
1907
Død
1999

Robert Bresson, 1907-1999, fransk filminstruktør; debuterede 1943 med Les Anges du péché (Syndens Engle) og har lavet 13 spillefilm på grænsen af den kommercielle filmindustri. Med stædig kompromisløshed har Bresson udviklet en stil, som asketisk giver afkald på biograffilmens traditionelle virkemidler, fx stjerneskuespillere, psykologi og ydre dramatik. Bresson arbejder med amatører, som han styrer ind i en monoton og søvngængeragtig fremtræden, så vidt muligt renset for følelsesmæssige udtryk. Hans mest konsekvente rolleindehavere er derfor æslet i Au hasard, Balthazar (1966, Hvad med Balthazar?) og ridderne i Lancelot du Lac (1974), hvis rustninger blokerer effektivt for personlige lidenskaber.

Bresson har en jansenistisk livsanskuelse og fastholder i sine film både et underfuldt samspil og et skæbnesvangert modspil mellem prædestination og fri vilje: Nok har mennesket tilsyneladende frihed til at vælge, men fordi Gud er sandheden, bliver denne frihed først forløsende i det øjeblik, mennesket underkaster sig dets bestemmelse og vælger Gud.

Bressons vigtigste film er Journal d'un curé de campagne (1951, En landsbypræsts dagbog) efter Georges Bernanos' roman. Det er en af filmhistoriens mest konsekvente litteraturfilm med hovedvægten lagt på ordet og refleksionen i stedet for på ydre dramatik. Blandt Bressons øvrige hovedværker er Pickpocket (1959), Mouchette (1967), Le Diable probablement (1977, Djævelen måske) og L'Argent (1982, Blodpenge). Bresson har beskrevet sin æstetik i bogen Notes sur le cinématographie (1975).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig