• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Bror Bernild

Oprindelig forfatter NEng Seneste forfatter PKN

Portræt af Bror Bernild, ca. 1990.

Portræt af Bror Bernild, ca. 1990.

Bror Bernild, 11.4.1921-1.12.2013, dansk fotograf, der i 1942 blev udlært hos Sven Türck (1897-1954) og i 1943 etablerede eget atelier for reklame-, mode-, arkitektur-, illustrations- og portrætfotografering. Atelieret var i en lang årrække førende inden for dansk reklamefotografi, men kom på nye hænder i 1992.

Med tekst af Karl Roos udgav Bror Bernild i 1946 fotobogen Kan vi være dette bekendt? med fotografier optaget i 1945 flere steder i Danmark. Bogen dokumenterer med stor følsomhed leveomstændighederne for samfundets bagtrop med bolig i små, mørke og usunde lejligheder; hermed har Bror Bernild gjort sig til en værdig arvtager efter Jacob A. Riis. Et udvalg af fotografierne blev vist på en særudstilling i marts-april 2010 på Museet for Fotokunst i Odense; i forbindelse med udstillingen donerede Bror Bernild en stor del af sit værk til museet. I 2010 modtog Bror Bernild Lis Ahlmanns Legat.

Bror Bernild. Fotografi fra bogen 'Kan vi være dette bekendt?' (1946); billedet er også er gengivet på bogens forside.

Bror Bernild. Fotografi fra bogen 'Kan vi være dette bekendt?' (1946); billedet er også er gengivet på bogens forside.

Som medlem af Modstandsbevægelsens Filmgruppe var Bror Bernild i 1943 medfotograf på Danmarks Frihedsråds film Det gælder din Frihed og blev i 1944 arrestereret af Gestapo for at have produceret en fotoreportage om Folkestrejken. Portrætfilmen om og med Poul Henningsen, Meninger i tiden (1953), blev produceret, skrevet og filmet af Bror Bernild og Børge Høst. Bror Bernild var tillige stillfotograf på Henning Carlsens film Klabautermanden (1969) og på tv-serien Matador (1978-82).

Bror Bernild havde ansvar for flere fotoudstillinger, bl.a. for Landbrugsrådet og Arkitektforeningen. I 1957 arrangerede han på Charlottenborg udstillingen Vi mennesker, den danske udgave af den turnerende internationale fotoudstillig The Family of Man, som Edward Steichen skabte på Museum of Modern Art i New York i 1955. Udstillingen blev et tilløbsstykke og en mærkepæl i dansk foto- og kulturhistorie.

    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. Bror Bernild Marker den cirkel
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik