Fotografi. Bill Brandt Halifax, fotografi fra 1937.

.

Fotografi. Daguerreotypiapparatet (øverst) er bygget hos optikeren N.P. Lerebours i Paris i 1839. Det blev købt af major C.J. de Meza og kom til København i begyndelsen af december 1839; mahognikameraet er blandt de få bevarede og findes på Danmarks Tekniske Museum. Nedenunder et af de fire småbilledkameraer, som Jens Poul Andersen, Nellerødmanden, byggede i 1917. En sideplade med søgeren er taget af, så man ser ned i det lille mahognikamera (10 cm×5 cm×21 cm), der kan tage op til 200 billeder på en 35 mm kinofilm. Kameraet findes på Danmarks Fotomuseum.

.

Fotografi. Nancy Burson Warhead I, 1982. Fotografen har digitalt bearbejdet og sammensat portrætter af supermagternes ledere, hvis ansigtstræk bidrager til det samlede billede i forhold til deres landes procentvise andel af verdens atomare våbenbestand.

.

Fotografi. Den franske fotograf Henri Cartier-Bresson (tv.).

.

Fotografi, fremstilling af billeder på lysfølsomt materiale, som regel ved hjælp af et kamera. Siden John Herschel i februar 1839 benyttede betegnelsen i sin brevveksling med bl.a. W.H. Fox Talbot, har den været anvendt om en sølvbaseret fotokemisk proces til at fastholde et motiv ved hjælp af et kamera. Fra ca. 1900 er den også benyttet om røntgenbilleder og fra ca. 1990 tillige i forbindelse med elektronisk billeddannelse, digitalt fotografi.

Den fotografiske teknik

Fotografiapparatets forgænger, camera obscura, blev anvendt som tegneinstrument. Det bestod af en kasse forsynet med en linse og et spejl i 45 graders vinkel, der reflekterede billedet på et stykke olieret papir anbragt øverst i apparatet. Fotografiet opstod først, da man opdagede et lysfølsomt stof, som kunne frembringe et varigt billede. ... Læs videre om den fotografiske teknik.

Det fotografiske billede

Lige siden fotografiet blev udviklet i 1830'erne, har mediet været hjemsøgt af en grundlæggende tvivl om, hvilket forhold det har til den øvrige billedtradition. Meget tidligt blev forholdet mellem kunsten og fotografiet beskrevet som et modsætningsforhold, og pga. det fotografiske billedes tekniske frembringelsesform blev det afvist, at det kunne have kunstneriske muligheder.

I 1859 hævdede digteren og kritikeren Charles Baudelaire endda, at fotografiet ville ødelægge kunsten, hvis de to ting blev blandet sammen. ... Læs videre om det fotografiske billede.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig