• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

pictorialisme

Oprindelig forfatter THTha Seneste forfatter Redaktionen

pictorialisme, stilretning inden for fotografiet i årtierne omkring 1900, i Tyskland betegnet Bildmässige Fotografie, i Norden billedmæssig fotografi.

Pictorialisterne, hvoraf mange var amatørfotografer, brød ligesom de samtidige secessionsbevægelser inden for andre kunstarter med de etablerede udtryksformer. Forbilleder fandt fotograferne i tidens malerkunst, bl.a. hos prærafaelitterne, impressionisterne og i jugendstilen.

Begrebet pictorialisme kommer af latin pictorialis, af pictor 'maler', af pingere 'male', og -isme.

De anvendte komplicerede ædeltryksteknikker som bromolietryk, gummitryk, kul- og platintryk, der gav rige muligheder for manipulation med motiverne, fortrinsvis landskaber, figurbilleder og portrætter.

I England var retningens teoretikere fotograferne P.H. Emerson og H.P. Robinson, der allerede i 1880'erne søgte at bryde nye veje for et ikke-kommercielt fotografi. I 1892 dannedes sammenslutningen The Linked Ring, og pictorialisterne talte bl.a. J.C. Annan, Frederick H. Evans og Frank Sutcliffe (1853-1941); af andre fremtrædende repræsentanter kan nævnes østrigeren Heinrich Kühn (1866-1944) og franskmanden Robert Demachy.

I USA samledes fotografer som Frank Eugene, Gertrude Käsebier, Edward Steichen, Alfred Stieglitz og Clarence H. White i The Photo-Secession (grundlagt i 1902), der udgav det eksklusive magasin Camera Work (1903-17).

Sigvart Werner og Hans Waagø (1882-1944) repræsenterer retningen i Danmark.



    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. pictorialisme Marker den cirkel
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik