Pictorialisme er en stilretning inden for fotografiet i årtierne omkring 1900, i Tyskland betegnet Bildmässige Fotografie, i Norden billedmæssig fotografi.

Faktaboks

Etymologi
Begrebet pictorialisme kommer af latin pictorialis, af pictor 'maler', af pingere 'male', og -isme.

Pictorialisterne, hvoraf mange var amatørfotografer, brød ligesom de samtidige secessionsbevægelser inden for andre kunstarter med de etablerede udtryksformer. Forbilleder fandt fotograferne i tidens malerkunst, bl.a. hos prærafaelitterne, impressionisterne og i jugendstilen.

De anvendte komplicerede ædeltryksteknikker som bromolietryk, gummitryk, kul- og platintryk, der gav rige muligheder for manipulation med motiverne, fortrinsvis landskaber, figurbilleder og portrætter.

I England var retningens teoretikere fotograferne P.H. Emerson og H.P. Robinson, der allerede i 1880'erne søgte at bryde nye veje for et ikke-kommercielt fotografi. I 1892 dannedes sammenslutningen The Linked Ring, og pictorialisterne talte bl.a. J.C. Annan, Frederick H. Evans og Frank Sutcliffe (1853-1941); af andre fremtrædende repræsentanter kan nævnes østrigeren Heinrich Kühn (1866-1944) og franskmanden Robert Demachy.

I USA samledes fotografer som Frank Eugene, Gertrude Käsebier, Edward Steichen, Alfred Stieglitz og Clarence H. White i The Photo-Secession (grundlagt i 1902), der udgav det eksklusive magasin Camera Work (1903-17).

Sigvart Werner og Hans Waagø (1882-1944) repræsenterer retningen i Danmark.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig