Faktaboks

Robert Storm Petersen

Storm P.

Født
19. september 1882, København
Død
6. marts 1949, Frederiksberg

Robert Storm Petersen. Peter og Ping var den første danske tegneserie, der opnåede en vis popularitet uden for landets grænser til trods for, at serien især karakteriseredes af Storm P.s sans for sprogets finurligheder som fx i denne stribe, der blev bragt i B.T. 12. juli 1932. Et tilbagevendende indslag var pingvinen Pings kommentarer højt skum eller first class.

.

Robert Storm Petersen.

.

Robert Storm Petersen Tilbage til naturen; akvarel, 1945. Storm P.-Museet. Billedet er en kommentar til situationen efter 2. Verdenskrig, hvor befolkningen længtes efter at genoptage arbejdet inden for den gammelkendte samfundsorden. Over for en konform, grå masse af fabriksarbejdere satte Storm P. en udbryder i en vagabonds skikkelse, forenet med naturens fortryllelse. Han betonede hermed, at livskvalitet ligger i det helt nære, og at mennesket for at nå til den indsigt må besidde en grad af frihedstrang for at turde bryde ud af fællesskabets ensretning.

.

Robert Storm Petersen var en dansk tegner, maler, forfatter og skuespiller. Storm P.s kunstnerdrømme voksede ud af et robust slagtermiljø i Københavns nærhed.

Han var stort set selvlært, og hans tegninger tog tidligt et publicistisk sigte, hvori jugendstilen brydes med den moderne amerikanske bladtegnings uskolede tegnestil. Fra 1903 leverede han tegninger til tidsskriftet Jakel og fra 1906 til Ekstra Bladet. Sideløbende hermed optrådte han 1903-09 i biroller ved først Casino og siden Dagmarteatret i København, og han indtog hovedroller i Ole Olsens tidligste spillefilm.

Under et ophold i Paris i 1906 tog Storm P. i sine malerier stærke indtryk fra byen. Med sin udtalte satiriske observans blev han samtidig vakt for tegneren Abel Faivres makabre billedverden. Efter hjemkomsten trak hans maleri i ekspressionistisk retning under indtryk af Edvard Munch og Die Brücke-udstillingen i København i 1908.

Parallelt med maleriet udviklede Storm P. en egen tegnestil, der med engagementet ved Ekstra Bladet tiltog i samfundskritisk retning. Som en programerklæring gjorde han i tegningen Første og anden Ophængning (1909) radikalt op med tidens romantiske kunstsyn.

Med samme oppositionslyst satte han magtens repræsentanter over for selvmorderen som en provokerende samvittighedstest for beskueren. Tilsvarende tilbageviste han vittigt den moderne tidsalders fremskridtstro som en illusion. Hans første tegnede Opfindelser (1910) opstod således som en parodi på samtidens forgabelse i teknikkens landvindinger.

Storm P.s opdagelse af den svenske kunstner Ivar Arosenius' poetisk betonede satire i 1910 indvarslede en mere eventyrlig, fabulerende udtryksmåde, der med mindelser om H.C. Andersen kom til at præge hans senere maleri. I 1913 skabte han den første originale danske tegneserie, De tre smaa Mænd og Nummermanden; seriens figurer var også hovedpersoner i de første danske tegnefilm (1919-23).

Uden for teatrets etablerede scene fandt Storm P. i kabareten Edderkoppen (1914-18) en platform til at udvikle sine egne sceniske figurer. Hans optræden havde form af monologer, hvori han typisk søgte at give et isoleret individ liv gennem en original opvisning af selvgroede gloser og livsvisdom, således i fx 13 Øre — alt iberegnet (1915).

Gennem overdrivelsen latterliggjorde han digteren, der deklamerer franske digte, eller formanden, der kompetent forsøger at håndhæve sin sangforenings vedtægter (Sangforeningen Morgenrøden).

Disse groteske figurer kendes fra Storm P.s efterfølgende nedskrevne version, hvortil han gennem årene føjede andre humoristiske historier. Forfatterskabet tæller 21 bind, udgivet bl.a. 1949-50 i Samlede fortællinger. Storm P. fortsatte sin optræden i kabareten Bonbonnièren (1921-26), i Riddersalen med Co-Optimisterne samt på Det Kongelige Teater, hvor balletten Benzin (1930) var hans mest originale bidrag.

En rejse til USA i 1919 markerede et vendepunkt i hans liv. Fra 1916 havde han været fast tilknyttet Det Berlingske Hus, og efter hjemkomsten bandt han sig tættere til engagementet som bladtegner ved dagbladet B.T. ved at føje tegneserien Peter og Ping (fra 1922) til sin faste rubrik Storm Petersens Dagbogsblad (fra 1917), hvori han dagligt kommenterede aktuelle begivenheder.

Han introducerede også andre serier som de små historier i rubrikken Vejrhunden Grog (1926-35) om sin hunds indfølte observationer af tilværelsen set fra knæhøjde. I Berlingske Tidendes søndagstillæg gjorde han med De kulørte Sider banebrydende brug af de tryktekniske muligheder. Herudover var han bidragyder til bl.a. Svikmøllen og Blæksprutten og udgav 1913-48 sit årlige Album.

Storm P.s sidste og mest tænksomme serie, Dagens Flue (fra 1939), hentede inspiration fra hans overbevisning, at han ikke selv var sjov — det var derimod det, han så. Beskueren kan føle sig iagttaget og måske også udleveret, men aldrig så betingelsesløst, at humoren ikke tillader ham at se sig selv.

Storm P.s produktion er opgjort til ca. 150 malerier og ca. 60.000 tegninger, heraf talrige bogillustrationer. Hovedparten af disse arbejder findes på Storm P.-Museet, der åbnede 1977 ved Frederiksberg Runddel i København.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig