Georg Jensen, 1866-1935, dansk sølvsmed, uddannet som gørtler og guldsmed (svend 1884), dernæst som billedhugger på Kunstakademiet fra 1887 til 1892. Jensen udførte en række skulpturer i tidens franskinspirerede smag og skabte også fine keramiske arbejder s.m. Johan Rohde og Chr. Joachim, udstillet på Verdensudstillingen i Paris 1900. Men hans ry hidrører fra sølvet, som han kastede sig over efter en udlandsrejse 1900-01, først i Mogens Ballins værksted, fra 1904 i egen sølvsmedje.
Med sine robuste smykker, hvor mærkerne fra udhamringen fik lov at stå, og hvor et tyndt platinlag fremhæver materialets gråtone, adskiller Georg Jensens sølvarbejder sig fra samtidens forfinede ædelstenskunst. Det nordiske understregedes ved brug af rav eller andre uprætentiøse, cabochonslebne sten i et plastisk modelleret formsprog, hvor planteornamentik lægger grunden. Korpusarbejderne inkorporerede ligeledes plastisk udformede bladfriser og ranker, knopper og bær, der understreger den kraftige, enkle form. Enkelhed prægede også Georg Jensens bestik, fx Konge og Kontinental (Antik), hvor form, tyngde og materiale var hovedsagen.
Georg Jensen samarbejdede med flere af tidens kunstnere, af hvilke Johan Rohde var den, der mest markant prægede smedjens udvikling. Mange af Georg Jensens arbejder fremstilles stadig og markedsføres af Royal Scandinavia.
Se også Georg Jensen Sølvsmedie A/S, der ved hans død havde butikker i København, London, Paris, Berlin og New York.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.