Brostrøms aktivitet fremstod som en tæt offensiv med antologierne Lytteposter i halvtredsernes danske lyrik (1959) og Den ny poesi (1962, rev. udgave 1965) fulgt op af kritik og essays i samleudgivelserne Versets løvemanke (1960), Poetisk kermesse (1962), Ti års lyrik (1966), Labyrint og arabesk (1967).
Tillige blev skolernes litteraturundervisning inddraget i nyorienteringen via nogle vigtige konferencer i 1960'ernes begyndelse, hvor Brostrøms medvirken grundlagde hans langvarige indflydelse på danskfaget. Endelig trak han litterære tråde til det nye kunstmuseum Louisianas miljø.
Samtidig redigerede han udvalg af lidt ældre lyrikere som Johannes Wulff, Jens August Schade, Orla Bundgård Povlsen, et udvalg introducerede den indflydelsesrige amerikanske modernist Ezra Pound, og med udgivelsen af Samlede skrifter I-II (1959) bidrog han væsentligt til kanoniseringen af den surrealistiske modernist Gustaf Munch-Petersen. Dertil holdt han i mange år som trofast oversætter den betydelige norske modernist Tarjei Vesaas' prosa synlig i Danmark.
Sin kyndige kritikvirksomhed samlede Brostrøm de følgende årtier løbende i bogform, fulgt op af to fyldige retrospektive udvalg af henholdsvis anmeldelser og essays i Underspil (2002, ved C. Lund og E. Skyum-Nielsen) og Uden titel (2003, ved C. Lund).
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.