Nadine Gordimer

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Nadine Gordimer, 20.11.1923-14.7.2014, sydafrikansk forfatter, tildelt nobelprisen i litteratur 1991. Efter at have vakt international opmærksomhed med noveller trykt i amerikanske tidsskrifter som New Yorker og Harper's brød Nadine Gordimer igennem med romanen The Lying Days (1953), der med lyrisk intensitet skildrer en hvid piges opvækst i årene op til apartheid-politikkens indførelse 1948. Herpå fulgte novellesamlingen Six Feet of the Country (1956) og i 1958 Johannesburg-romanen A World of Strangers (da. I fremmed land, 1959), som i Danmark fik ekstra opmærksomhed gennem Henning Carlsens filmatisering med titlen Dilemma (1962). Gennem raffineret fortælleteknik og evne til at fokusere på politiske forholds nedslag i det personlige skabte Nadine Gordimer sig i 1960'erne og 1970'erne særstatus som det internationale læserpublikums indforståede guide til et Sydafrika forkrampet af apartheid med romaner som The Late Bourgeois World (1966, da. Den senborgerlige verden, 1976) og The Conservationist (1974, da. Ejerne, 1975).

I Sydafrika er hun undertiden blevet beskyldt for at udnytte virkelige menneskers skæbne og fortrolighed litterært som i forbindelse med Burger's Daughter (1979, da. Burgers datter, 1979). I A Guest of Honour (1970, da. Æresgæst, 1981) og A Sport of Nature (1987, da. Et naturens lune, 1988) bevæger Nadine Gordimer sig ud over Sydafrikas grænser og beskriver skæbner og politik i uafhængighedens Afrika, et tema, der også er fremtrædende i hendes skarpsindige essayistik som i The Essential Gesture: Writing, Politics and Places (1988). I andre romaner brugte hun Sydafrika som et billede på førrevolutionær opløsning, fx i July's People (1981, da. Hans hvide mennesker, 1982), eller skildrer dets politik som en scene, hvor mere grundlæggende eksistentielle kriser udspilles, fx mellem generationerne i My Son's Story (1990, da. Min søns historie, 1991). None to Accompany Me (1994, da. Ingen at følges med, 1996), er Gordimers første roman om det ny Sydafrika, om befriede menneskelige muligheder og de historiske fortrængningers pres. Sit meget bevidste forhold til litterær teknik udfoldede Nadine Gordimer kritisk i artikler om afrikansk og anden tredjeverdens-litteratur, bl.a. i en glimrende analyse af Naguib Mahfouz-romaner i Writing and Being (1995).

I romanen The House Gun (1998, da. Husvåbenet, 1998) ligner de moralske dilemmaer og det liberale hvide persongalleri tidligere Gordimer-romaner, men i apartheids eftertid fremstår udfordringerne mere universelt. Husvåbnene er levn fra en særlig voldelig fortid, men bogens retssalsdrama og dødsstrafdebat søger at række ud over det sydafrikanske scenario. I The Pickup (2001, da. Et andet land, 2001), en immigrantfortælling, er det sydafrikanske blot afsæt for den kvindelige hvide hovedperson, der ledsager sin udviste araberven hjem til ørkenen, hvor hun (og dermed læserens identifikationspunkt) er den fremmede. I romanen Get a Life (2005) rækker Gordimer ud efter temaer hinsides sin sydafrikanske baggrund. Det er historien om en selvsikker økolog, der, ramt ef en livstruende sygdom, tvinges til at relativisere sine værdiforestillinger i forhold til idealer, professionelt virke og bånd til nærmeste familie. Loot (2003) er en samling noveller, en genre, som Gordimer kom til at beherske suverænt.

Vind tre bøger i Den Store Danskes quiz.

Gå til quiz.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.
Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
14/07/2014
Oprindelige forfattere
LOSau
30/01/2009
PKaa
30/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki