Norman Mailers første roman, The Naked and the Dead (1948, dansk titel: De nøgne og de døde, 1948), om erobringen af en Stillehavsø rummer kimen til forfatterskabets vedvarende problematik om magtens natur. Det militære udfald (den store historie) var underordnet Norman Mailers interesse for de psykologiske relationer mellem romanens nøglefigurer: general Cummings, repræsentanten for den kollektive, upersonlige magt, løjtnant Hearn, der repræsenterer en liberal, men impotent humanisme, og feltsoldaten løjtnant Croft, en fascistoid texaner, der herser impulsivt og sadistisk med de menige soldater.
Mailers egne oplevelser i hæren har sikkert givet inspiration til værker som novellen “The Language of Men," der først udkom i Esquire Magazine 1. april 1953. Mailers soldater er i høj grad Ernest Hemingways "mænd uden kvinder." Deres hysteri og irrationelle vold kædes sammen med (fortrængt) seksualitet, og især Crofts macho-seksualitet blev i stigende grad forfatterskabets foretrukne tema; den udspiller sig i et slags ingenmandsland, hvor vilkårene for heroisk individualisme udforskes i den totalitære ensretnings tidsalder.
Croft-skikkelsen videreførtes senere som den "psykopatiske hipster" i Mailers berømte essay "The White Negro" (1957) og som D.J. i Why Are We in Vietnam? (1967, dansk titel: Hvorfor er vi i Vietnam?, 1969).
Efter Barbary Shore (1951) og Hollywood-romanen The Deer Park (1955, dansk titel: Lysthaven, 1989) udviklede forfatterskabet sig i retning af såkaldt new journalism med Advertisements for Myself (1959). I sin sidste roman, The Castle in the Forest (2007, dansk titel: Slottet i skoven, 2007), skriver Mailer sig ind i Adolf Hitlers barndom. Med en af djævelens hjælpere som fortæller dissekeres Hitlers familie og ondskaben.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.