Édouard Dujardin var en af de mest aktive repræsentanter for den franske symbolisme og grundlægger af tidsskriftet Revue Wagnérienne, som stræbte mod en Wagner-inspireret sammensmeltning af alle kunstarter til en "total poesi". Dujardins skuespil Le Mystère du Dieu mort et ressuscité (1924, 'Mysteriet om den døde og genopstandne Gud') er et originalt forsøg i den retning.
Édouard Dujardin
Faktaboks
Édouard Dujardin
- Født
- 10. november 1861, Saint-Gervais-la-Forêt, Frankrig
- Død
- 31. oktober 1949, Paris, Frankrig
Den indre monolog
I romanen Les Lauriers sont coupés (1887, 1888) skabte han den "indre monolog" (eller "bevidsthedsstrøm"), dvs. den direkte og ubearbejdede gengivelse af personens tankestrøm. Denne fortælleteknik forblev i første omgang upåagtet, bl.a. fordi den indgik i en fortælling, der i øvrigt fulgte tidens naturalistiske normer, men romanen blev med et slag berømt, da James Joyce anerkendte den som en forløber for sit storværk Ulysses.
I 1931 udgav Dujardin et teoretisk skrift, Le Monologie intérieur ('Den indre monolog'). Her definerer han teknikken som "en tale uden tilhører, hvor en person udtrykker sin inderste tanke, den, der ligger det ubevidste nærmest, i dens allerførste, uordnede tilstand".
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.