Frankrigs litteratur omfatter i hovedsagen tekster på fransk. Den ældste litteratur består af tekster på oldfransk og provencalsk (occitansk) samt forskellige dialekter. Fra 1300-tallet til 1500-tallet taler man om litteratur på middelfransk. Efter 1600-tallet, hvor l’Académie française bliver normsættende, er det moderne skriftsprog stort set dannet.

Den franske litteraturs historie kan opdeles i følgende perioder:

Middelalderlitteraturen i Frankrig

I 1100-tallet skabtes historien om Tristan og Isoldes lidenskabelige og ulykkelige kærlighed. Her ses de med den fatale trylledrik, der ulovligt binder dem til hinanden. Miniature i et fransk Tristan-manuskript fra 1400-tallet.

.

De mange håndskrifter fra den franske middelalder omfatter helgenlegender og episke tekster, der fik betydning for Europas litterære historie, samt en lyrisk digtning.

De narrative genrer

De narrative genrer tæller heltedigtet Rolandskvadet (o. 1100) om kampen mod maurerne, mange chansons de geste (gesta, latin for bedrifter), som afspejler det feudale samfund. En omfattende digtning inspireret af sagnkredsen omkring kong Arthur og hans riddere, fx Perceval og Lancelot, deles af tyske middelalderdigtere.

Versdigtningen

Versdigtningen formidles af 1100- og 1200-tallets troubadourer, der skaber en ny kærlighedslyrik. Digtere som Christine de Pisan, Charles d'Orléans og François Villon træder frem i senmiddelalderen i 1400-tallet med personlige vidnesbyrd i modsætning til troubadourdigtningens mønstre.

Renæssancelitteratur i Frankrig

Folkeligt tryk fra anden halvdel af 1800-tallet, der viser en af Rabelais' kæmper, Gargantua med den umådelige appetit.

.

I europæisk sammenhæng ligger det franske renæssanceårhundrede sent. Frans 1. tiltrækker i 1500-tallet digtere og kunstnere fra nær og fjern, ikke mindst fra den italienske renæssance. I Frankrig er romanforfatteren François Rabelais vigtig med sin parodiske tilgang til aktualiteten, og Michel de Montaignes essays bringer liv i de antikke tænkere på baggrund af tidens religionskrige.

Renæssancedigterne er som deres forgængere i 1400-tallet individuelle personligheder. Blandt digterne i gruppen La Pléiade er Pierre de Ronsard følelsernes store sonetdigter, inspireret af Francesco Petrarca og antik digtning, mens Joachim du Bellay i sine sonetter begræder antikkens forfald og forsvarer en klassisk renæssance på fransk.

Fransk litterær klassicisme og rationalisme

Molière står som en af verdenslitteraturens største komediedigtere, der løftede genrens realisme til et nyt, forbilledligt niveau. Maleri fra 1660 af Charles Lebrun. Pusjkin-museet i Moskva.

.

Efter Reformationen og Religionskrigene i Frankrig var litteratur og tænkning fuld af modsætninger.

Klassicismen

I begyndelsen af 1600-tallet blev klassicismen indledt af barokken, som påvirkede den første klassicistiske dramatiker, Pierre Corneille, mens tragedieforfatteren Jean Racine konfronterede lidenskaber med fornuft. Under den politiske enevælde fandtes æstetiske regelsæt, men omvendt kunne en Molière frit hænge hykleri og skabagtighed ud i sine komedier.

Filosofiens indflydelse

Filosofferne i 1700-tallet var optaget af en rationel forklaring af verden efter opdagelsesrejserne og det nye verdensbillede. Engelske filosoffer betød meget, også for litteraten Voltaire. Denis Diderots Encyclopédie udsendtes i oplysningens tjeneste, mens andre filosoffer udkastede samfundslove. En realistisk romanlitteratur fulgte med.

Personerne i Voltaires klassicistiske tragedier er i følelsernes vold, og i Jean-Jacques Rousseaus romanverden overvældes de af kærligheden. Der er næppe hjælp at hente hos Gud, som bliver fjernere og fjernere og under Den Franske Revolution erstattes af ”det højeste væsen”.

1800-tallets franske litteratur

George Sand fotograferet af Felix Nadar, ca. 1864.

.

Der indtraf under Napoleon en reaktion: Kristendommen blev fejret af François René de Chateaubriand og fulgtes af en litterær religiøsitet.

Romantikken

Man lyttede til forfatterens budskab, også via det romantiske drama, men litteraturen udtrykker ofte en fremmedhed over for tiden og dens værdikrise. Der var stor bevidsthed om historiens gang, og historiske romaner inspireret af Walter Scott var på mode sammen med realistiske romaner af Honoré de Balzac og George Sand.

Samtidig fornyede Gustave Flaubert romanformen med den ekstremt realistiske Madame Bovary.

Naturalisme og symbolisme

Den romantiske realisme afløstes af naturalismen, som dannede skole. Positivistisk videnskab fik Émile Zola til i sine romaner at eksperimentere med menneskets biologi og karakter, mens Guy de Maupassant dyrkede psykologien.

I modsætning hertil florerede i hele 1800-tallets sidste halvdel fra og med Charles Baudelaire en symbolistisk digtning, som i et brud med virkeligheden søgte et andet betydningsplan end den dominerende realisme.

Modernisme og litterært engagement i Frankrig

Marcel Proust
Blandt modernismens store forfattere var Marcel Proust med hovedværket På sporet af den tabte tid.
Af .
Licens: CC BY SA 4.0

Tid var i sig selv blevet en vigtig faktor, og tiderne var nye. Teknikken appellerede til 1900-tallets digtere, indtil de i surrealismen, bl.a. inspireret af psykoanalysens grundlægger Sigmund Freud, åbnede for underbevidstheden. Henri Bergsons filosofi udkom parallelt med, at Marcel Proust skrev sit romanværk.

Der dukkede krigsbilleder op i modernistiske digte af Guillaume Apollinaire, og i prosaen blev den moderne verden genstand for barsk realisme hos Céline. Den nye verden kaldte på engagement: Store romanserier afspejler tidens gang, og Albert Camus’ roman Pesten viser frygten og Jean-Paul Sartres teater det svære ansvar.

Ny realisme og jeg-litteratur i Frankrig

Annie Ernaux

Blandt samtidslitteraturens store stemmer i Frankrig er Annie Ernaux, som modtog Nobels Litteraturpris i 2022.

Annie Ernaux
Af /AFP/Ritzau Scanpix.

Den ny roman”, der lanceredes i 1950’erne med Alain Robbe-Grillet i spidsen, omfattede flere forfatterskaber : Den sete verden er i fokus, uden psykologi og budskab. Claude Simon skilte sig dog ud med sit subjekt og erindringer i en ny realisme. Realismen er fortsat med den selvbiografiske roman hos Marie Cardinal i 1970’erne og autofiktive tiltag hos Annie Ernaux. Flere forfattere i det nye århundrede placerer deres temaer i en særlig kontekst som debatindlæg.

Teatret

På teatret havde det absurde teater med Eugène Ionesco og Samuel Beckett allerede afløst Sartres og Camus’ ordteater. Det klassicistiske Théâtre de l’Odéon, hvor revolutionsføreren Danton havde indtaget scenen i slutningen af 1700-tallet, blev besat af studenterne i 1968 med samme formål. Grupper som Ariane Mnouchkines Théâtre du Soleil har opført bl.a. stykker af feministen Hélène Cixous.

Lyrikken

Lyrikken har levet sit eget rige liv med store navne som René Char og Yves Bonnefoy og et væld af sprogkunstnere, gerne med et filosofisk, eksistentielt indhold eller i billedmættede kortformer.

Læs mere i Den Store Danske

Litteratur

  • Delon, Michel et al. (2007). La Littérature française I-II. Paris: Gallimard, folio.
  • Hertel, Hans (red.) (1985-1993). Verdens litteraturhistorie, bd. 2-7. København: Gyldendal.
  • Hollier, Denis (1989). A New History of French Literature. Harvard: Harvard University Press. Også på fransk: De la littérature française. Paris: Bordas, 1993.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig