• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

føljeton

Oprindelig forfatter CB Seneste forfatter Redaktionen

Føljeton. En fransk vittighedstegning fra ca. 1840 røber den effektive produktionsmetode for føljetoner. I kolben bagest forvandles ånden til makaroni.

Føljeton. En fransk vittighedstegning fra ca. 1840 røber den effektive produktionsmetode for føljetoner. I kolben bagest forvandles ånden til makaroni.

føljeton, populærlitterær genre, der første gang blev introduceret af den franske avis Journal des Débats omkring 1800.

Dagbladet ville overraske sine læsere med andre stofområder end de politiske og økonomiske og havde derfor trukket en tyk streg hen over forsidens nederste del.

Under stregen bragte man artikler om eksotiske rejser og kulturelle oplevelser, og således udskilte man avisen eller "bladet" i to sektioner. På tysk betegner Feuilleton fortsat dagbladenes kulturstof.

Senere i genrens udvikling blev begrebet synonymt med et fiktionsstof, der løbende blev fortsat i aviser og periodica. Omkring 1820 begyndte man i England og Frankrig at producere fortløbende hæfter, som publikum kunne få tilsendt i abonnement. Da Charles Dickens udgav sin roman Pickwick-Klubben (1836-37) i 20 månedsblade, udløste han en sand "hæftefeber" i Europa.

Ordet føljeton er afledt af fransk feuilleton 'bilag', diminutiv af feuillet 'lille blad', diminutiv af feuille 'blad', latin folium.

Mange berømte forfattere har haft et trofast føljetonpublikum gennem deres virke, bl.a. Eugène Sue, Honoré de Balzac, Alexandre Dumas d.æ., Gustave Flaubert, Victor Hugo, Edgar Allan Poe og Conan Doyle. Føljetonbegrebet blev i slutningen af 1800-tallet populært gennem avisernes søndagstillæg, og der blev skabt ugeblade og seriehæfter (pulp magazines), som baserede hele deres eksistens på den fortsatte fortælling.

Efter radio- og tv-mediets gennembrud blev genren smidigt overført hertil, og langstrakte amerikanske føljetonserier som Dallas (1978-91, 2012-), Dynasty (da. Dollars, 1981-89) og Beverly Hills 90210 (1990-2000) har samlet et massepublikum foran tv-skærmen.