Dante Alighieri

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

/files/6415/=ud_a_122653.mp3?revision=2

Maleri fra 1465 af Domenico de Michelino (1417-91) i Domkirken i Firenze. Dante st√•r med Den guddommelige komedie i h√•nden uden for f√łdebyen Firenze, hvorfra han blev forvist i 1302. Til venstre vandrer de fortabte til Helvede, og i baggrunden rejser sig Sk√¶rsildens bjerg; over det hv√¶lver sig himmelsf√¶rerne.

Dante Alighieri, f. maj 1265, d. 13. eller 14.9.1321, italiensk forfatter.

I Italien har litteraturen og kunsten altid spillet en særlig rolle, fordi de var nationens eneste fælleseje i de mange århundreder, der gik forud for landets samling 1859-60 (se Risorgimento).

Dante har en position i italiensk kultur den dag i dag, der næppe kan sammenlignes med den, nogen anden europæisk kulturpersonlighed fra fortiden har i sit land, William Shakespeare og Johann Wolfgang Goethe medregnet.

Alle italienske gymnasieelever f√•r stadig en grundig indf√łring i Dantes ca. 700 √•r gamle v√¶rk, Commedia, senere kaldet (La) Divina Commedia, p√• dansk Den guddommelige komedie.

Det er begr√¶nset, hvad man ved om Dantes liv. Familien tilh√łrte den h√łjere mellemklasse, og Dante kunne formentlig studere b√•de i Firenze og Bologna. I 1289 var han med i Slaget ved Campaldino mod nabobyen Arezzo, derefter kom en periode, hvor han var aktiv i lokalpolitik.

Det endte med en tragedie. Efter at have v√¶ret medlem af byens √łverste r√•d som prior (1300) blev Dante i 1301 sammen med to andre sendt ud for at forhandle med paven, Bonifacius 8., der pr√łvede at skaffe sig indflydelse i Firenze.

Mens Dante var borte, blev der revolution i byen, der var delt i to rivaliserende fraktioner af det pavetro parti guelferne, de hvide og de sorte. Dantes meningsf√¶ller, de hvide, led nederlag, og han blev selv d√łmt i 1302, f√łrst til en mildere straf, men da han ikke m√łdte op, til evig landflygtighed, med trussel om d√łden, hvis regeringen i Firenze fik fat p√• ham. Han vendte aldrig tilbage til sin hjemby, som han elskede h√łjt og d√łmte h√•rdt.

Man kan ikke med sikkerhed f√łlge hans veje i Nord- og Mellemitalien under eksilet, men han var ansat hos forskellige fyrstefamilier, bl.a. scaligerne i Verona og malatestaerne i Rimini.

Hovedbegivenheden i disse år er den tysk-romerske kejser Henrik 7.s ophold i Italien 1310-13, af Dante modtaget som den, der var kommet til landet for at genoprette orden og retfærdighed. Det blev en stor skuffelse. Tiderne var ikke gunstige for kejserens autoritet, og Henrik kunne slet ikke leve op til de forventninger, Dante stillede til ham.

Dante fik mulighed for at vende hjem, men n√¶gtede at krybe til korset, og i 1315 blev d√łdsdommen over ham stadf√¶stet, ogs√• takket v√¶re hans latinske v√¶rk De Monarchia ('Om monarkiet'). Han opfattede monarkiet som den af Gud fastlagte styreform p√• det verdslige omr√•de, modsvarende pavens p√• det √•ndelige.

Dante ligger begravet i Ravenna. Gennem √•rhundreder har Firenze fors√łgt at f√• de jordiske rester tilbage af sin ber√łmte s√łn, men det er aldrig lykkedes; et tomt gravm√¶le, en kenotaf, blev i 1829 opf√łrt i kirken Santa Croce i Firenze.

Forfatterskabet

Forfatterskabet begyndte inden eksilet med digte i Dolce Stil Nuovos (stilnovismen) man√©r og bogen om hans k√¶rlighed til Beatrice, Vita Nuova (da. Nyt liv, 1915), med samme karakter, en forfinet k√¶rlighedsdigtning med religi√łst-filosofisk indhold.

Vi kender intet til Beatrices jordiske eksistens, men de fleste Danteforskere regner med, at hun har eksisteret i virkeligheden og ikke er en ren idealkonstruktion.

I landflygtigheden s√łgte Dante i f√łrste omgang at styrke sin position med et v√¶rk p√• latin om sprogsituationen i Italien, De vulgari eloquentia ('Om folkesproget'), og et p√• italiensk, Il Convivio ('G√¶stebuddet'), en ufuldendt afhandling om litter√¶re og moralfilosofiske emner.

Almindeligvis antager man, at Divina Commedia p√•begyndtes omkring 1307 og fuldendtes kort f√łr hans d√łd, men dele af v√¶rket cirkulerede i manuskript allerede i samtiden.

En fresko med fire smukke kvinder. Fra venstre: Beatrice (Dantes elskede), Laura (Petracas idealkvinde), dominikanernonnen den hellige Villana og Fiammetta (Boccaccios elskede, som skulle have forladt ham). Kvinderne repræsenterer kærlighed. Italiensk freskomaleri fra ca. 1400.

Dantes ambition var at skrive et v√¶rk, der skulle v√¶re en syntese af middelalderkulturen, indeholdende svar p√• alle vigtige filosofiske og religi√łse sp√łrgsm√•l, men ogs√• rigt p√• naturvidenskabelige indslag, is√¶r inden for astronomien.

Det er bygget op som en rejse igennem de tre riger, Helvede, Sk√¶rsilden og Paradiset, og som vejleder p√• de f√łrste etaper har han den romerske digter Vergil, symbolet p√• den menneskelige fornuft, i Paradiset afl√łst af Beatrice, der repr√¶senterer teologien.

Dante opholder sig kun f√• dage hvert sted, men han m√łder en vrimmel af v√¶sener, mytologiske figurer, historiske personer fra den klassiske oldtid, mennesker fra hans egen samtid. Stemningen skifter fra m√łrke og tragedie i Helvede til afklaret ro p√• sk√¶rsildsbjerget og jublende ekstase i Paradiset, hvor han til sidst betragter Gud.

I overensstemmelse med middelalderens √¶stetik skifter stilen med stedet og emnet, fra et slagkraftigt folkesprog i Helvede, hvor tingene bliver kaldt ved deres rette navn, til en langt mere poleret udtryksform i Sk√¶rsilden og en ofte vanskeligt tilg√¶ngelig form i Paradiset, ikke skrevet for hvem som helst og kun forst√•eligt med grundige kommentarer, hvoraf de f√łrste kom allerede f√• √•r efter forfatterens d√łd.

Talsymbolikken, der afspejler Universets guddommelige oprindelse, spiller en stor rolle, og særlig tre- og titallet gentages, symboler på treenigheden og den perfekte harmoni i skaberværket.

Divina Commedia best√•r af en indledning og 33 sange i hver sektion, i alt 100, og hvert af de tre riger har ti afdelinger, helvedestragten med nedgang p√• den nordlige halvkugle, purgatoriebjerget, der rejser sig p√• en √ł midt i havet p√• den sydlige halvkugle, utilg√¶ngelig for levende mennesker. Paradisets ti himle omsp√¶nder det hele.

Dantes storhed blev f√łrst fuldt erkendt af romantikerne i slutningen af 1700-t., da han blev kultfigur for den italienske frihedsbev√¶gelse.

Paradiset var dengang mindre v√¶rdsat, og denne holdning m√łder man ogs√• hos den f√łrste danske overs√¶tter, Chr. K.F. Molbech (1851-63). Den anden danske overs√¶tter er Knud Hee Andersen (1963), langt mere n√łjagtig og tilg√¶ngelig end Molbech, hvis rimede gengivelse trods sine betydelige poetiske kvaliteter ofte skaber forst√•elsesproblemer hos en nutidsl√¶ser. I 2000 udkom endnu en overs√¶ttelse ved Ole Meyer (f. 1947).

Vind tre b√łger i Den Store Danskes quiz.

Gå til quiz.

 

Find b√łger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens n√łgleord. Artikler med et f√¶lles tag findes ved at klikke p√• tagget. N√•r du er logget ind, kan du tilf√łje tags og dermed skabe sammenh√¶nge.

© Dette billede m√• du ...

Maleri fra 1465 af Domenico de Michelino (1417-91) i Domkirken i Firenze. Dante st√•r med Den guddommelige komedie i h√•nden uden for f√łdebyen Firenze, hvorfra han blev forvist i 1302. Til venstre vandrer de fortabte til Helvede, og i baggrunden rejser sig Sk√¶rsildens bjerg; over det hv√¶lver sig himmelsf√¶rerne.

Viser 1 af 1 billeder

Filer

FilTilf√łjet af 
[+ud_a_122653.mp3 (10.37 kB)

Ingen beskrivelse

Admin

04/02/2009

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
Redaktionen
05/08/2013
MHansen
05/08/2013
Redaktionen
08/04/2013
Oprindelig forfatter
JMoe
29/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki