Børnelitteraturforskning har overalt i verden især været en national forskning. Man har bestræbt sig på at skrive det enkelte lands børnelitteraturhistorie og skabe en national bibliografi. Det sidste er kun lykkedes i ganske få lande, bl.a Tyskland og Sverige, som sammen med USA har den mest omfattende forskning.

I Danmark er børnelitteraturens historie skrevet af bl.a. Inger Simonsen (1913-2005), Vibeke Stybe (1922-2021) og Mette Winge; sidstnævntes Dansk børnelitteratur 1900-1945 (1976) var den første danske doktordisputats om børnelitteratur. Mest omfattende er Dansk Børnelitteratur Historie (1992) redigeret af Lena Eilstrup (f. 1945) og Kari Sønsthagen (f. 1947).

Der findes inden for børnelitteraturforskningen fire hovedstrømninger: 1) Den omtalte litteraturhistoriske, som også, især i nyere tid, omfatter forskning i enkeltstående forfatterskaber og værker. 2) En sociologisk præget forskning, som beskæftiger sig med markedsforhold, skolens og bibliotekernes rolle som litteraturformidlere og børns og unges læsevaner. 3) Forskning i børnelitteraturens egenart, især i den særlige form- og indholdsmæssige tilpasning (adaptation) af litteraturen til børn og i forfatternes bestræbelser på gennem anvendelse af særlige fortælleteknikker at belære og opdrage børn ved hjælp af litteraturen (didaktisering). 4) Forsøg på at anvende moderne litteraturvidenskabelige metoder i beskrivelsen af børnelitteratur.

Ikke mindst nyere receptionsteorier har her spillet en vigtig rolle, bl.a. har man ved hjælp af disse teorier søgt at finde svar på, om forholdet mellem bog og barn adskiller sig fra forholdet mellem bog og voksen. Den begrænsede danske forskning har i høj grad haft et historisk og sociologisk præg. Skolernes og bibliotekernes dominerende rolle i moderne litteraturformidling er således grundigt beskrevet, herunder den indflydelse institutionerne har haft på børnelitteraturens form og indhold.

I de fleste lande er forskningen og formidlingen af viden om børnelitteratur knyttet til børnebogsinstitutter, som rummer samlinger af børnelitteratur og bøger og tidsskrifter om børnelitteratur. Mens Sverige og Norge har haft sådanne institutter siden 1967 og 1979, findes et sådant institut ikke i Danmark. Nærmest kommer den 80.000 bind store børnebogssamling, som siden 1954 er opbygget på Danmarks Pædagogiske Bibliotek, fra 2007 en del af Aarhus Universitets Biblioteker (nu AU Library).

Organisationen International Research Society for Children's Literature (IRSCL), stiftet i 1970, samler børnelitteraturforskere fra hele verden. Mødested for disse forskere er også den årlige børnebogsmesse i Bologna, Italien, hvor forlæggere siden 1964 har præsenteret og solgt deres udgivelser med henblik på oversættelse.

Børnebibliotekarer og skolebibliotekarer uddannes og efter- og videreuddannes på hhv. Det Informationsvidenskabelige Akademi og professionshøjskoler.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig