Pedro Calderón de la Barca

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

/files/4110/=ud_a_123045.mp3?revision=2

Pedro Calderón de la Barca anses for den største af modreformationens dramatikere. Han tilbragte næsten hele sit voksne liv i Madrid, tæt knyttet til hoffet. På portrættet bærer han Santiagokorset, tildelt ham i 1637. Som Santiagoridder kæmpede han ærefuldt mod den franske invasion i Catalonien.

Pedro Calderón de la Barca, 1600-1681, spansk dramatiker. Efter skolegang hos jesuitterne og universitetsstudier lå en juridisk karriere forude.

Pedro Calderón de la Barca valgte dog teatret og fik 1623 opført sit første stykke i Madrid Amor, honor y poder (Kærlighed, ære og magt).

I et langt og påfaldende begivenhedsløst liv skrev han ca. 120 skuespil, comedias, og 80 religiøse festspil, de såkaldte autos sacramentales.

Han blev tidligt knyttet til hoffet. Fra 1648 var han eneforfatter til Madrids pompøse festspil. Efter sin præstevielse 1651 skrev han kun for Madrids bystyre og for hofteatret. Han udviklede den operetteagtige zarzuela til egentlig opera i italiensk stil og skabte med musik, dans og omfattende scenemaskineri prægtige totalkunstværker.

Fra ca. 1630 opfattedes Pedro Calderón de la Barca som Spaniens førende dramatiker. Han videreførte den comedia-formel, som Lope de Vega havde fastlagt: tre akters versificeret (tragi-)komedie med rask, tematisk styret handling.

Han udviklede intrigen, der især i de tidlige skuespil er meget kompleks, men strengt logisk; senere forenkledes den, mens han med stadig flere af barokkens begrebsmæssige spidsfindigheder og overlæssede metaforer bearbejdede filosofiske og religiøse idéer. Nøgleordene til de første stykker findes i Amor, honor y poder.

Pedro Calderón de la Barca udviklede i adskillige skuespil det spanske æresbegreb til et system, hvor den ægteskabelige og fædrene ære står i centrum. Der er graduerede regler for hævn, som det udtrykkes i titlen: A secreto agravio, secreta venganza (1635, En skjult krænkelse besvares med en skjult hævn). Modsat, hvis krænkelsen er offentlig, skal hævnen stilles til skue.

I alle den spanske baroks skuespil respekteres kongemagten. Kongen er øverste autoritet, når der sker brud på samfundsordenen som fx i det berømte stykke El alcalde de Zalamea (ca. 1643, da. Bonden som Dommer, 1807, Dommeren i Zalamea, 1883), hvor den frie bonde og borgmester Crespo myrder den adelige kaptajn, der har forført Crespos datter. Skønt af lavere stand har Crespo samme personlige ære, og kongen accepterer hans handling uden at straffe ham.

Den frie vilje tematiseres ofte, fx i det kendteste af Calderóns skuespil: La vida es sueño (1635, da. Livet en drøm, 1838, 1885, 1975), hvori hovedpersonen er prædestineret til at dræbe sin far, men vælger ikke at gøre det.

Temaet "livet som drøm" gennemspilles i flere af barokkens dramaer, men sjældent så gribende som i La vida es sueño. Vanskeligheden med at skelne mellem fantasi og virkelighed udtrykkes allegorisk i El gran teatro del mundo (religiøst festspil, ca. 1633, Verden som et stort teater).

Adskillige andre af Pedro Calderón de la Barcas stykker er oversat til dansk og opført, især i 1800-tallet; Livet er en drøm blev bl.a. opført på Det Kongelige Teater 1994.

Læs også om Pedro Calderón de la Barca i Gyldendals Teaterleksikon.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Pedro Calderón de la Barca anses for den største af modreformationens dramatikere. Han tilbragte næsten hele sit voksne liv i Madrid, tæt knyttet til hoffet. På portrættet bærer han Santiagokorset, tildelt ham i 1637. Som Santiagoridder kæmpede han ærefuldt mod den franske invasion i Catalonien.

Viser 1 af 1 billeder

Filer

FilTilføjet af 
[+ud_a_123045.mp3 (14.03 kB)

Ingen beskrivelse

Admin

04/02/2009

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
Redaktionen
14/12/2013
Jørn Busch Olsen
27/05/2011
Redaktionen
04/02/2009
Oprindelig forfatter
UHv
29/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki