• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Thorvaldsens Museum

Oprindelig forfatter Munk Seneste forfatter Redaktionen

Gottlieb Bindesbøll Thorvaldsens Museum i København, opført 1839-48. Vidtløftige planer om en helt ny museumsbygning i græsk stil til Thorvaldsens værker blev afløst af en meget original ombygning af den firefløjede kongelige vogngård ved Christiansborg Slot. Hovedfacaden har fem store portaler i egyptisk stil; de øvrige sider er dekoreret med en frise af Jørgen Sonne, der skildrer Thorvaldsens hjemkomst til København i 1838. Bygningen krones af en bronzefigur af H.V. Bissen.

Gottlieb Bindesbøll Thorvaldsens Museum i København, opført 1839-48. Vidtløftige planer om en helt ny museumsbygning i græsk stil til Thorvaldsens værker blev afløst af en meget original ombygning af den firefløjede kongelige vogngård ved Christiansborg Slot. Hovedfacaden har fem store portaler i egyptisk stil; de øvrige sider er dekoreret med en frise af Jørgen Sonne, der skildrer Thorvaldsens hjemkomst til København i 1838. Bygningen krones af en bronzefigur af H.V. Bissen.

Thorvaldsens Museum, kunstmuseum i København, opført 1839-48 efter tegninger af Gottlieb Bindesbøll som en ombygning af den kongelige vogngård ved Christiansborg Slot, bekostet af Bertel Thorvaldsen selv, Københavns Kommune og gennem en landsindsamling.

Museet rummer værker af Bertel Thorvaldsen i gips og marmor, som han skænkede København i 1838, hans malerisamling, antiksamling og samling af oldgræske mønter samt hans bogsamling og private effekter.

Museets hvælvede rum, hvor skulpturerne får lys fra højtsiddende vinduer, blev udsmykket efter antikke, især pompejanske forbilleder under ledelse af Bindesbøll.

Bygningens facade krones af H.V. Bissens bronzeskulptur Victoria med quadriga (1845-48), og murene er udvendigt smykket med en frise i farvet cementpuds (1846-50) af Jørgen V. Sonne, der skildrer Thorvaldsens hjemkomst til København 1838.

Bertel Thorvaldsen Venus med det gyldne æble; marmor, 1828. Thorvaldsens Museum. Originalmodellen blev udført 1813-16, og der blev hugget flere marmorskulpturer efter den, også i lille format. Den helt nøgne Venus, der koncentrerer sig om det gyldne æble, hun fik af prins Paris, blev allerede af samtiden betragtet som et mesterværk, og en sammenligning med den italienske billedhugger Antonio Canovas Venus, der delvis skjuler sig bag et klæde, faldt ofte ud til fordel for Thorvaldsens version.

Bertel Thorvaldsen Venus med det gyldne æble; marmor, 1828. Thorvaldsens Museum. Originalmodellen blev udført 1813-16, og der blev hugget flere marmorskulpturer efter den, også i lille format. Den helt nøgne Venus, der koncentrerer sig om det gyldne æble, hun fik af prins Paris, blev allerede af samtiden betragtet som et mesterværk, og en sammenligning med den italienske billedhugger Antonio Canovas Venus, der delvis skjuler sig bag et klæde, faldt ofte ud til fordel for Thorvaldsens version.

I den indre gård, hvis mure er dekoreret i samme teknik, ligger Thorvaldsen begravet. En virtuel udvidelse af museet, Tilbygningen, åbnede i 2006 på internettet.

Museets hjemmeside

Quiz
Hvilken abe er ikke en menneskeabe?

1: bavian
2: bonobo
3: chimpanse



    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. Thorvaldsens Museum Marker den cirkel
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik
  • Ekspert

    MBech