Danmark – jazz, Jazzen kom til Danmark, først med amerikanske plader, siden med besøg af musikere og orkestre. Det første danske jazzorkester blev oprettet af saxofonisten Valdemar Eiberg i 1923, og i de nærmest følgende år fremstod pionerer som saxofonisten Kai Ewans, basunisten Peter Rasmussen og pianisten Leo Mathisen, der alle var aktive, også som orkesterledere, gennem 1930'erne og 1940'erne. Komponisten Bernhard Christensen lod sig allerede i 1920'erne inspirere af jazz; han skrev flere såkaldte jazzoratorier i 1930'erne, og han anvendte jazzens rytmer og improvisation i sit musikpædagogiske virke.

Musikalsk og professionelt havde dansk jazz en guldalder under den tyske besættelse, hvor også yngre navne fx violinisten Svend Asmussen og pianisten Kjeld Bonfils var fremtrædende. Med befrielsen fulgte en brat nedgangstid, hvor næsten hele den etablerede generation gled i baggrunden. Fra 1950 introduceredes ældre og yngre stilretninger, nu på amatørbasis, og først fra omkring 1960 blev der igen grundlag for professionel musiceren.

I årene siden da har dansk jazz vundet sikrere fodfæste i Danmark og har opnået betydelig international anseelse bl.a. med orkestrene Radioens Big Band og Pierre Dørges New Jungle Orchestra (dansk statsensemble 1993) og med musikere som trompetisten Palle Mikkelborg, bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen, saxofonisten John Tchicai og slagtøjsspilleren Marilyn Mazur.

To københavnske jazzhuse, Montmartre (fra 1959) og Copenhagen Jazzhouse (grdl. 1991), har haft stor betydning for internationalt og dansk jazzliv.

Uden at det betød noget fald i populariteten for den generation af musikere, der havde givet jazzen en ny guldalder i Danmark i 1960'erne, bl.a. Niels-Henning Ørsted Pedersen, Alex Riel, Palle Mikkelborg, Jesper Thilo og Thomas Clausen, blev det fra begyndelsen af 1990'erne klart, at yngre musikere frasagde sig 1940'ernes be-bop-musik som hovedinspiration og sugede til sig fra rock, funk, folkemusik, verdensmusik og jazzens egne, tidlige stilarter.

Samtidig erobredes scenen af de første kuld af musikere uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium i København (stiftet 1986). Fra midten af 1990'erne udviklede jazzen i Danmark sig ligesom i de øvrige europæiske lande i mange og vildtvoksende retninger som følge af den fordomsfri inspiration og de mange genreoverskridelser og fusioner.

Omkring årtusindskiftet domineres scenen af bl.a. saxofonisterne Fredrik Lundin, Lars Møller (f. 1966) og Thomas Agergaard (f. 1962), trompetisten og komponisten Jens Winther, pianisterne Nikolaj Bentzon og Carsten Dahl (f. 1967) og trommeslageren Kresten Osgood (f. 1976).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig