Sverige. Björn Afzelius på Femøren, juni 1996. Sammen med Mikael Wiehe bragte han socialrealismen ind i 1970'ernes rock.

.

Sverige – populærmusik, Et vigtigt forum for 1900-tallets populærmusik var folkparkrörelsen, som fortrinsvis blev etableret af den svenske arbejderbevægelse ca. 1900. Her spillede man gammaldansmusik og sjömansvals med harmonikaen som dominerende instrument. Folkeparkerne var ofte den eneste mulighed for at møde de solister, man ellers kun kunne høre i radio eller på grammofonplade.

Den svenske slager blev omkring 1920 påvirket af amerikansk populærmusik og præget af bl.a. foxtrottens rytmer. De elegante kabareter fik et boom i 1920'ernes begyndelse, og her satte komponister som Jules Sylvain (1900-1968) og Lasse Dahlquist (1910-79) toner til fx Karl Gerhards (1871-1964) revyer. Sverige har siden Bellman haft en unik visetradition, der både har været leverandør af viser til folkelig fællessang og udtryk for en række trubadurer; fra 1920'erne var det især Birger Sjöberg, Evert Taube og Ruben Nilson (1893-1971). Lydfilm med indlagte sange betød i 1930'erne og 1940'erne et gennembrud for en række vidt forskellige kunstnere som fx den folkelige Edvard Persson i Söder om landsvägen (1936) og den jazzinspirerede Alice Babs i Swing it, magistern! (1940).

Efter 2. Verdenskrig fik forlystelseslivet en opblomstring; musikken fik tilsat latinamerikanske rytmer, Povel Ramels crazyrevyer blev populære, og svensk jazz fik en velklingende guldalder. Lars Forssell og Olle Adolphson (1934-2004) gav den svenske visesang nye dimensioner.

Amerikansk rock'n'roll fik svenske proselytter som Rock-Ragge (Ragnar Nygren, f. 1938), Little Gerhard (Karl-Gerhard Lundkvist, f. 1934), Jerry Williams (Erik Fernström, 1942-2018) og Rock-Boris (Boris Lindquist, f. 1940) i 1950'ernes slutning. Udsendelsen Tio i topp (fra 1962) fik teenagegenerationen til at åbne for radioapparaterne, og samtidig fik den Shadows-inspirerede instrumentalgruppe Spotnicks fra Göteborg et internationalt gennembrud. Omkring midten af 1960'erne satte popsangere som Thore Skogman (f. 1931), Siw Malmkvist (f. 1936), Lill-Babs (1938-2018) og Lill Lindfors deres præg på hitlisterne side om side med grupper som Hep Stars, Tages og Ola & the Janglers, der var påvirket af især britisk beatmusik. Den progressive amerikanske rockmusik inspirerede i slutningen af 1960'erne orgel- og trommeduoen Hansson & Karlsson, Mecki Mark Men og trioen Made in Sweden.

I slutningen af 1960'erne udvidede trubaduren Cornelis Vreeswijk sammen med Fred Åkerström grænserne for den svenske visesang; akkompagnement og frasering var inspireret af blues, rock og folk music, og denne nye stil blev elsket og beundret i hele Skandinavien. I begyndelsen af 1970'erne skabte man gennem den såkaldte Musikrörelsen et alternativ til den kommercielle produktion og distribution af rockplader (SAM-distribution), og det betød et gennembrud for progressive grupper med socialistiske tekster som Nationalteatern, Kebnekaise og Hoola Bandoola Band (med Björn Afzelius og Mikael Wiehe). Folk rock fik en ypperlig repræsentant i sangskriveren og forfatteren Ulf Lundell.

I 1974 blev svensk pop for alvor verdenskendt, da gruppen ABBA vandt det europæiske Melodi Grand Prix og dermed tog afsæt til en karriere uden sidestykke i Skandinavien. Denne verdenssucces er blevet fulgt op og stærkt fastholdt i 1970'erne af gruppen Blue Swede (med Björn Skifs), i 1980'erne af Europe og Roxette og i 1990'erne af Ace of Base og The Cardigans. I 1980'erne gjorde en række punk- og nyrockinspirerede rockgrupper som Imperiet sig gældende i Sverige og det øvrige Skandinavien. Den traditionelle såkaldte dansbandmusik blev også meget populær i 1980'erne og 1990'erne både inden for og uden for landets grænser, og her dominerede Sven-Ingvars og Vikingarna. I 1990'ernes begyndelse fik sangerinden Eva Dahlgren (f. 1960) et stort gennembrud, og hendes stil og foredrag påvirkede en række samtidige, især kvindelige, kunstnere. Lisa Ekdahl har bygget videre på svensk visetradition, krydret med blød jazz og latin, og en sofistikeret soul-pop er udviklet med Lisa Nilsson, mens dance-stilen er blevet rendyrket af grupper som Drömhus. Svensk heavy metal gjorde sig fra 1990'erne internationalt bemærket med grupper som Entombed og Opeth.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig