For mange er tangoen indbegrebet af argentinsk musik. Den opstod i Buenos Aires i 1890'erne, men er kun én blandt mange af landets musikalske udtryksformer.

Folkemusik. De spanske kolonisatorers og indvandreres musik har i Argentina udviklet sin egen tone og form med betydelige regionale forskelle. Dansemusik er en vigtig del af landets kultur.

Almindelige danse er chacarera, zamba (ikke at forveksle med den brasilianske samba), gato og cueca, hver med sin rytmiske karakter. Vals og polka bruges også. Dansemusikkens instrumenter er guitar, violin, bastromme, harmonika og den beslægtede bandoneón. Tidligere var også harpen almindelig og bruges stadig i de nordøstlige egne. Der er en rig, gammel tradition for lyriske og fortællende folkesange til guitarakkompagnement (tonadas, estillos, milongas).

Desuden er sange i danserytmer som cueca og zamba almindelige og høres ofte hos moderne folkemusikgrupper. I højlandet i det nordvestlige Argentina har den indiansk-spanske blandingsbefolkning meget stærke og levende musiktraditioner. Den gamle sangform baguala er et eksempel på mødet mellem indiansk og spansk.

Sproget og versemålet er spansk, mens melodien, der kun spænder over tre toner, og sangerens lille caja-tromme er indiansk. Baguala-sangen hører hjemme i karnevalsugen, som er årets vigtigste begivenhed både socialt og musikalsk. De traditionsrige karnevalsoptog går syngende gennem byen, og der danses hver aften ugen igennem. Indianske fløjter og strengeinstrumentet charango indgår i optog og danseorkestre. Især er byen Humahuaca (Jujuy) tæt ved grænsen til Bolivia lokalt kendt for sit store karneval.

I lavlandet i det nordlige Argentina og i de sydlige grænseegne til Chile lever der stadig hos de indianske grupper, som ikke er helt assimileret, en traditionel musik, knyttet til kult og til årets og livets fester. Instrumenterne er bl.a. jødeharpe, musikbue og forskellige fløjtetyper. I Ildlandet indsang den sidste kvinde fra ona-stammen en række shaman-sange i 1966.

Klassisk musik. Spanierne bragte den europæiske renæssancemusik og dens instrumenter til Argentina, og jesuitterne brugte musikundervisning i forbindelse med kristningen.

Fra midten af 1700-tallet blev der i Buenos Aires efter spansk forbillede opført syngespil (zarzuela) og opera. Teatro Colón, Sydamerikas vigtigste operascene, blev indviet ved ombygningen af teatret i 1908. I slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet var komponisterne udpræget nationalt orienteret og tog afsæt i Argentinas folkemusik.

Betydelige komponister efter 2. Verdenskrig er Alberto Ginastera (1916-1983), Mauricio Kagel (f. 1931) og Alejandro Viñao (f. 1951).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig