basso ostinato

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Basso ostinato. Begyndelsen af Didos arie When I am Laid in Earth fra slutningen af Henry Purcells opera Dido og Æneas (1689). Basmelodien, der spilles alene i de første takter, gentages i hele satsforløbet. De seks første toner danner den såkaldte lamentokvart, der specielt blev anvendt til at udtrykke det tragiske. Den genfindes bl.a. i Crucifixus i Johann Sebastian Bachs Messe i h-mol.

basso ostinato, (ital. 'stædig, hårdnakket, vedvarende bas'), ground bass, musikalsk improvisations- og variationsteknik baseret på en som regel fire eller otte takter lang melodi i basstemmen, som vedvarende gentages. Princippet er selve grundlaget for genrer som chaconne og passacaglia, de to almindeligste af en større gruppe beslægtede ostinatoformer. Det tidligste kendte eksempel på anvendelse af princippet er den engelske "Sommerkanon" (Sumer isicumen in) fra ca. 1320. I renæssancens musik indgik basso ostinato i megen dansemusik, fx i basse danse. I barokmusikken findes basso ostinato bl.a. i arier og orgelstykker af komponister som Purcell, Buxtehude, J.S. Bach og Händel. Barokkens operaarier og langsomme koncertsatser (fx hos Vivaldi) kendetegnes i mange tilfælde ved friere anvendelse af princippet. Efter barokken lå basso ostinato i dvale, men med vort århundredes fornyede interesse for 1700-t.s musik oplevede den gamle kompositionsteknik en vis genopblussen i første halvdel af 1900-t. (Webern, Alban Berg, Hindemith, Britten, Carl Nielsen o.a).

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Basso ostinato. Begyndelsen af Didos arie When I am Laid in Earth fra slutningen af Henry Purcells opera Dido og Æneas (1689). Basmelodien, der spilles alene i de første takter, gentages i hele satsforløbet. De seks første toner danner den såkaldte lamentokvart, der specielt blev anvendt til at udtrykke det tragiske. Den genfindes bl.a. i Crucifixus i Johann Sebastian Bachs Messe i h-mol.

Viser 1 af 1 billeder

Filer

FilTilføjet af 
 26915309.mp3 (610.25 kB)

Basso ostinato.

Admin

06/03/2009

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
06/03/2009
Oprindelig forfatter
PER
29/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki