• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Jean-Baptiste Lully

Oprindelig forfatter Wang Seneste forfatter sthornval

Jean-Baptiste Lully, hvis rigtige navn var Giovanni Battista Lulli, fik trods sin italienske herkomst afgørende betydning for fransk musik i 1600-t. Samtidigt portræt af Pierre Mignard; Musée Condé, Chantilly.

Jean-Baptiste Lully, hvis rigtige navn var Giovanni Battista Lulli, fik trods sin italienske herkomst afgørende betydning for fransk musik i 1600-t. Samtidigt portræt af Pierre Mignard; Musée Condé, Chantilly.

Jean-Baptiste Lully, Giovanni Battista Lulli, 1632-1687, italiensk-fransk komponist, født i Firenze. I 1652 blev han knyttet til Ludvig 14.s hof som danser, skuespiller og violinist. Gennem hele livet bevarede han nær tilknytning til kongehuset og opnåede en række fremtrædende positioner i fransk musikliv; bl.a. havde han fra 1672 eneret på operaopførelser i Paris. Lullys karriere indbragte ham ikke blot en betydelig formue, men i 1681 også adelskab. Under en opførelse i 1687 af et af sine talrige kirkemusikværker, Te Deum, ramte han sin fod med dirigentstaven og døde som følge af koldbrand og blodforgiftning.

Indtil 1672 komponerede Lully fortrinsvis balletter, som både han selv og kongen dansede til. Ved anvendelsen af tidens modedanse (fx passepied, rigaudon, gavotte og menuet) fik hans balletmusik betydning for suiten. I samarbejde med Molière skrev han 1663-71 en række "comédies-ballets", bl.a. Le Bourgeois gentilhomme (1670). Efter 1672 skrev han fortrinsvis operaer ("tragédies lyriques", fx Alceste, 1674, og Armide, 1686), i hvilke man især bemærker den deklamerende stil og accompagnato-recitativet. Hos Lully fik den franske ouverture sin endelige form.

Læs også om Jean-Baptiste Lully i Gyldendals Teaterleksikon.