• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Giacomo Meyerbeer

Oprindelig forfatter GBu Seneste forfatter Redaktionen

Giacomo Meyerbee.

Giacomo Meyerbee.

Giacomo Meyerbeer, 1791-1864, tysk komponist. Efter ringe held med sine første operaer tog Giacomo Meyerbeer i 1816 til Italien, hvor nye operaer i italiensk stil fik succes, især Il crociato in Egitto (1824), der skaffede ham europæisk ry.

Endnu større sejr vandt Meyerbeermed Robert le diable (1831) og navnlig med Les huguenots (Huguenotterne, 1836) til den store opera i Paris. Som Europas førende operakomponist var han 1842-48 musikdirektør i Berlin, hvor han skrev Ein Feldlager in Schlesien (1844). Tilbage i Paris fik han ny succes med Le prophète (1849) og, efter mindre held med Le pardon de Ploërmel (1859), med L'africaine (påbegyndt i 1837, opført året efter hans død).

Meyerbeer står som den centrale skikkelse i udformningen af den franske grand opéra. Det var historiske udstyrsstykker, de fleste til tekster af Eugène Scribe; i en blandet italiensk-fransk-tysk operastil med virtuose sangpartier, masseoptrin af kor og ballet og ofte stærkt sensationsprægede sceniske effekter (fx Bartholomæusnatten i Les huguenots, eksplosion af et krudttårn i Le prophète, et synkende skib i L'africaine) nød de enorm popularitet helt op til begyndelsen af 1900-tallet.

Den senere miskredit skyldes ikke mindst Richard Wagners antisemitiske angreb på hans person og værker, som han beskrev som "virkning uden årsag".

Giacomo Meyerbeer var en betydelig dramatisk begavelse, der uden at nå Wagners og Giuseppe Verdis univers fik stor indflydelse på begges musik og på mange andre af tidens operakomponister (Hector Hector Berlioz, Modest Musorgskij), bl.a. ved ny udnyttelse af sangstemmerne og orkesterets klangmuligheder (basklarinet og saxofon i dybt leje m.m.).