Faktaboks

Friedrich Hollaender

Frederick Hollander

Født
18. oktober 1896, London, Storbritannien
Død
18. januar 1976, München, Tyskland

Friedrich Hollaender var en tysk komponist, pianist og sangskriver.

Hollaender var fra 1913 elev af Engelbert Humperdinck, men blev efter 1. Verdenskrig inddraget i Berlins kabaretliv som musikalsk leder af Max Reinhardts Schall und Rauch i 1919-1920, hvor han bl.a. skrev musik til digte af Kurt Tucholsky (Rote Melodie, 1920).

I 1922 var han tilknyttet Trude Hesterbergs kabaret Wilde Bühne. Til sin daværende hustru, Blandine Ebinger (1899-1993), skrev han tekst og musik til en sangcyklus på berlinerdialekt, Lieder eines armen Mädchens (1921-1924). Fra 1927 var han pianist i Berlins mest populære jazz- og showband Weintraubs Syncopators, som ofte akkompagnerede tidens førende solister på scene og grammofonplader.

Friedrich Hollaender var etableret som komponist for kabaret, revy og teater, da han af Josef von Sternberg blev engageret til at skrive sangene til tonefilmen Der blaue Engel (Den Blå Engel , 1930), som ubesværet tog form, endnu inden Marlene Dietrich kom ind i billedet.

Sangen Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt blev Dietrichs kendingsmelodi og med sin melodiøse hårdtkogthed repræsentativ for Weimarrepublikkens Berlin på linje med Bertolt Brechts og Kurt Weills sange fra Die Dreigroschenoper. Da den samtidig blev indsunget på engelsk af Dietrich (som Falling in Love Again), blev den et effektivt visitkort, da Hollaender fra 1934 via Paris gik i eksil i Hollywood.

Friedrich Hollaender skrev et utal af filmpartiturer bl.a. for Ernst Lubitsch og Billy Wilder og flere filmsange, fortsat især til Marlene Dietrich med The Boys in the Backroom (1939) blandt de mest vellykkede. Han havde stadig væsentlige opgaver i Hollywood, bl.a. Billy Wilders Sabrina (1954), da han i 1955 besluttede at vende tilbage til Tyskland, hvor han bosatte sig i München.

Det lykkedes ham ikke at finde fodfæste i den vesttyske underholdningsindustri, og det blev kun til en enkelt film, Kurt Hoffmanns Das Spukschloss im Spessart (1960, Spøg til side, det spøger). I sin galgenhumoristiske berlinerkomedie One, Two, Three (1961, En, to, tre og et lillebitte hop) gav Billy Wilder vennen Friedrich Hollaender en cameo-rolle som livstræt østberlinsk dirigent, der fremfører traveren Yes, We Have No Bananas som et kærligt-indforstået skulderklap.

Selv om Marlene Dietrich sad tungt på Falling in Love Again alle sine aktive år, er den blevet genindspillet af utallige andre, især kvinder, bl.a. Billie Holiday (1940), Doris Day (1961), Marianne Faithfull (1997) og Christina Aguilera (2008).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig