Faktaboks

Paul Hindemith
Født
1895
Død
1963

Paul Hindemith, 1895-1963, tysk komponist, bratschist og dirigent. Paul Hindemith studerede violin og komposition i Frankfurt. 1915-23 var han koncertmester ved Frankfurts opera. 1921 uropførtes hans tre opera-enaktere, og samme år dannede han Amar-kvartetten, som med stor succes uropførte hans 2. strygekvartet på Donaueschingen-festivalen, hvor han 1923-26 var ledende medarbejder.

Med disse værker og med Kammermusik nr. 1 (1922) markerede han sig som en af de førende unge tyske komponister. Han eksperimenterede med krasse dissonanser, energisk motorisk rytme, jazz, foxtrot og fuga i en ubekymret musikantisk, ofte parodisk og brutal stil, der havde træk fra ekspressionisme og futurisme. Den gav ham ry som provokatør, og han tog siden afstand fra den.

I sangcyklussen Das Marienleben (1923, rev. 1936-48) begyndte en ny periode i Paul Hindemiths musik, kendetegnet ved en søgen efter et objektivt udtryk gennem anvendelsen af baroktidens former og streng, lineær polyfoni. Hovedværker i hans neobarokke stil er Kammermusik nr. 2-7 (1924-27), Orkesterkoncert (1925) og operaen Cardillac (1926).

1927 blev Paul Hindemith lærer i komposition ved Berlins Musikhochschule. Han skrev, til dels i samarbejde med musikpædagogen Fritz Jöde, en række værker for amatører, hvor hans harmonik blev mindre skarp og udtrykket mere lyrisk, bl.a. Plöner Musiktag (1932).

I operaen Mathis der Maler (1934-35) og bratschkoncerten Der Schwanendreher (1935) nåede han en ny tonalitet, hvis teori han fremlagde i lærebogen Unterweisung im Tonsatz (to bind, 1937-39) og systematisk gennemarbejdede i klavercyklussen Ludus tonalis (1942). Mathis der Maler måtte uropføres i Schweiz, da nazisterne havde forbudt hans musik i Tyskland.

Paul Hindemith gik i eksil og var 1940-53 professor ved Yale University i USA. 1951 blev han professor i Zürich, og 1953 flyttede han til Schweiz. 1957 uropførtes operaen Die Harmonie der Welt, hvori Johannes Keplers søgen efter sfærernes harmoni afspejler Hindemiths egen opfattelse af musikkens væsen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig