I 1966 udgav pigtrådsgruppen Keld og the Donkeys med Keld Heick i front et cover af en gammel slager, ”Ved landsbyens gadekær”. Den blev et enormt hit og viste vejen mod en ny dansk slagertradition, som siden blev opkaldt efter hitlisteudsendelsen Dansktoppen, der begyndte i 1968.
Samtidig vandt en ny slags popmusik frem under navnet beat, og den opfattede sig selv som langt mere seriøs end dansktopmusik og anden lettere pop. Beatmusikken blev forbundet med forskellige dele ungdomsoprøret og diverse alternative grupperinger. Det var kritikkens og visionernes tid. Steppeulvene udgav albummet Hip, hvor den elektriske Bob Dylan stod i baggrunden, og Young Flowers kastede sig over den psykedeliske musik med inspiration fra engelske Cream. The Savage Rose blev nok den gruppe, der bedst illustrerede den nye musiks nysgerrige brug af alle de former for musik, som var i tiden, fx jazz, soul, folk, klassisk, pop og psykedelisk musik.
Under paraplybegrebet ”rytmisk musik” blev der eksperimenteret på kryds og tværs mellem rock, jazz og folk. Begrebet hjalp med til at etablere de tre genrer som bud på, hvad seriøs musik også kunne være, og blev desuden et effektivt redskab i tidens musikpolitiske kampe mod den "klassiske musik" om offentlige støttemidler. De unge musikere organiserede sig på forskellig vis for at blive en del af det danske foreningsliv (og dermed støtteværdig), og undervisningen i rytmisk musik tog så småt form og kulminerede i første omgang med oprettelsen af Rytmisk Musikkonservatorium i København i 1986.
Musikerne blev stadig dygtigere på deres instrumenter, og kravene til en professionel lyd på plader og til koncerter blev stadig større. Mens bands som Culpeper's Orchard og Shit og Chanel var med til at udvikle en mere alternativ rockmusik, gjorde bands som Gasolin' og Shu-Bi-Dua rockmusikken populær hos det brede publikum. Sammen med dansktopmusikerne overtog mange af rockmusikerne den musikalske mainstream, som havde udviklet sig siden 1920’erne, og kom til at definere, hvordan dansk musik i bred forstand lød.
Et første intent opgør med både hippieideologi og kommerciel sælgen ud skete med punken, hvis danske version kom til i 1977 med Sods/Sort Sol og siden No Knox og Lost Kids. Sort Sol blev efterhånden en af de mest indflydelsesrige rockgrupper i århundredets sidste årtier. Punkånden har levet videre i Ungdomshuset i København, og indimellem er der dukket nye punkbands op, som dog er forblevet i undergrunden.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.