Symfonisk rock, sammen med artrock og progrock (progressiv rock) betegnelse for den mangfoldige og i sin intention musikalsk grænseoverskridende rockmusik, der opstod i slutningen af 1960'erne i Storbritannien. Ved at inddrage elementer fra den seriøse, klassiske musik var det hensigten at forbedre og legitimere rockmusikken og overskride det forudsigelige. De musikere, der begyndte at spille rockmusik ud fra sådanne kriterier, var ofte virtuose, konservatorieuddannede musikere eller musikere fra andre musikalske miljøer (jazz). Musikken var rytmisk kompliceret med brug af vekslende taktarter, overraskende breaks og modulationer. Keyboardinstrumenter var centrale med hyppig anvendelse af moog-synthesizer og mellotron eller symfoniorkestre. Teksterne beskrev fantastiske eller magiske universer. De komponerede suiter og rockoperaer var snarere beregnet på lytning end dans, og lp'en var det kunstneriske medium, man udtrykte sig i. Blandt de kendteste grupper var Emerson, Lake & Palmer, der nyfortolkede Musorgskijs Udstillingsbilleder i Pictures at an Exhibition (1971), Moody Blues med deres melodiøse, orkestrale rock og Genesis, Procol Harum, Yes, King Crimson og Jethro Tull. Symfonisk rock var overvejende et europæisk fænomen, og i Danmark var grupper som Culpeppers Orchard, Savage Rose og Burnin' Red Ivanhoe udtryk for den samme trang til at overskride musikalsk snærende grænser.

Fra midten af 1970'erne, og særligt efter punkrockens gennembrud mistede, den symfoniske rock meget af sin publikumsappel, og mange af grupperne blev opløst eller holdt noget lavere profil. I 2000-t. fik genren noget af en renæssance, nu ofte med inspiration fra heavy metal eller elektronisk musik.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig