Betty Hennings

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Betty Hennings. Omkring midten af 1700-t. fik den klassiske skuespilkunst sin teori. Den var inspireret af Ciceros og Quintilians retorik og lagde stor vægt på den emotionelle appel. Betty Hennings' fremstilling af titelfiguren fra Oehlenschlägers tragedie Yrsa (1814), førstegangsopført 1883, viser det klassiske, retoriske affektspil.

Betty Hennings, 1850-1939, dansk skuespiller. Betty Hennings kom som syvårig ind på Det Kongelige Teaters Balletskole, men gik i 1870 over til skuespillet og debuterede som Agnès i Molières Fruentimmerskolen.

Hendes første rollefag var de troskyldige ingenuer, men hun viste snart en større psykologisk dybde. Da Det Kongelige Teater i 1879 uropførte Henrik Ibsens Et Dukkehjem, blev Betty Hennings den første Nora, og hun udviklede sig til tidens betydeligste Ibsenskuespillerinde. Til hendes glansroller hørte også Hedvig i Vildanden og Fru Alving i Gengangere.

Betty Hennings fastholdt sine Ibsenroller, selvom hendes nervøse spillestil og kunstfærdigt ciselerede replikbehandling efterhånden føltes gammeldags. Hun gik dog også over i de ældre karakterroller, bl.a. frøken Rabe i Gustav Esmanns Det gamle Hjem (1899) og Clara i Gustav Wieds Skærmydsler (1901).

I 1908 tog Betty Hennings afsked med Det Kongelige Teater som Emily i Esmanns Den kære Familie, men hun vendte ofte tilbage som gæst, ligesom hun spillede på en række andre scener.

Læs også om Betty Hennings i Dansk Biografisk Leksikon og i Gyldendals Teaterleksikon.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Betty Hennings som Nora iført kostumet som napolitansk fiskerpige i en af de første opførelser af Ibsens Et dukkehjem; Det Kgl. Teater 1879/80.

© Dette billede må du ...

Betty Hennings. I Det Kongelige Teaters opførelse i 1903 af Gengangere blev rollerne som fru Alving og pastor Manders spillet af Betty Hennings og Peter Jerndorff.

© Dette billede må du ...

Betty Hennings. Omkring midten af 1700-t. fik den klassiske skuespilkunst sin teori. Den var inspireret af Ciceros og Quintilians retorik og lagde stor vægt på den emotionelle appel. Betty Hennings' fremstilling af titelfiguren fra Oehlenschlägers tragedie Yrsa (1814), førstegangsopført 1883, viser det klassiske, retoriske affektspil.

Viser 3 af 3 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
15/12/2014
Oprindelig forfatter
Kvam
30/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki