Æreskunstner, oprindeligt forbandt man begrebet æreskunstner med fejringen af Studenternes Æreskunstner, der fandt sted ved en højtidelighed med laurbærkransning og en motiverende tale i Studenterforeningen i København. De første æreskunstnere var Poul Reumert i 1937 og Kaj Munk i 1938. Hæderen var i overvejende grad forbeholdt talescenens repræsentanter, både skuespillere og dramatikere, men gennem årene blev også bl.a. Margot Lander, Aksel Schiøtz og Carl Th. Dreyer betænkt.

I 1955, da der ikke blev kåret en æreskunstner, valgte man som et uhøjtideligt alternativ at udnævne Louis Armstrong, der samme aften havde givet koncert i KB-Hallen, til æresstudent og udstyrede ham i stedet for laurbærkransen med en dansk studenterhue.

I kølvandet på studenteroprøret og salget af Studenterforeningens bygning i 1972 mistede begivenheden den aura og den mediebevågenhed, der tidligere var forbundet med den. Studenternes Æreskunstner bliver dog stadig fejret i alternative rammer, men med længere intervaller, senest Ghita Nørby i 1994.

I konkurrence med København kårede Studenterforeningen ved Aarhus Universitet sin første æreskunstner, Johannes Meyer, i 1953, fulgt af Harald Lander i 1957. I Aarhus har man dog også valgt udlændinge som François Truffaut, Wolf Biermann og Mikis Theodorakis. Der bliver ikke længere udnævnt æreskunstnere i Aarhus.

Fra 1986 har revyverdenen valgt Årets æreskunstner fra sine egne rækker. Den første, der blev fejret, var Kai Løvring.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig